Home » Hjernen og hjertet » Hjernen gjør deg til akkurat den du er!
hjernehelse

Hjernen gjør deg til akkurat den du er!

Grønnsakssalat
Grønnsakssalat
Foto: Unsplash

Hjernen er vårt mest avanserte og mest sårbare organ, og den kan ikke byttes ut. Det finnes ingen vidundermedisin eller supermatvare som holder hjernen frisk og skjerpet, men et kosthold med mye grønnsaker og bær kan bedre kognitiv funksjon, styrke mental helse, minske risikoen for demens og bidra til å holde hjernen frisk.

Vi har lenge visst at en sunn livstil kan minske risikoen for livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdom, diabetes type 2 og kreft. Nå viser nyere studier at livsstilen vår påvirker hjernen enda mer enn tidligere antatt. Vi vet at kostholdet spiller en viktig rolle, men det er fortsatt mye vi ikke vet og det trengs flere studier. En naturlig del av aldringsprosessen er gradvis tap av kognitive evner, men studier tyder på at mennesker som spiser mer grønnsaker og frukt har redusert risiko for kognitiv svikt og demens. Mest optimalt for hjernen er trolig et kostholdsmønster i tråd med den såkalte Middelhavsdietten som også minsker risikoen for hjerte og karsykdom. Middelhavsdietten består av mye grønnsaker, frukt og bær sammen med belgvekster, fullkorn, usaltede nøtter og olivenolje, og lite rødt kjøtt, smør, hard margarin, kaker, søtsaker og fritert mat.

Tine Sundfør

Tine Mejlbo Sundfør

Cand.scient. i ernæring, klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstpendiat ved Oslo Universitetssykehus, Ullevål

Mentalt friskere

Flere studier tyder på at det er en sammenheng mellom mental helse og kosthold. De som spiser mest grønnsaker og frukt, rapporterer større grad av tilfredshet og glede, og bedre mental helse. Det er foreløpig ingen studier som har kunnet vise en årsakssammenheng, så vi kan ikke trekke helt sikre konklusjoner, men de oppløftende resultatene taler for å spise minst «5 om dagen» – gjerne mer.

Hjernen fungerer bedre med riktig drivstoff

Til tross for at menneskehjernen bare utgjør omtrent to prosent av kroppsvekten vår, så bruker hjernen omlag 20 prosent av den totale energimengden som kroppen bruker i hvile, men det er ikke likegyldig hva slags drivstoff vi fyller tanken med. Både hukommelse og læring påvirkes av hva vi spiser. Det samme gjør humøret. Regelmessige måltider og mat som gir jevnt blodsukker er gunstig. Når det er lenge siden man har spist eller hvis man spiser mat som gir store svingninger i blodsukkeret kan man føle seg svimmel, få vondt i hodet og oppleve at det er vanskelig å konsentrere seg. Det er et tegn på at hjernen ikke har fått den næringen den trenger. Ved å spise en god porsjon grønnsaker til alle måltider og begrense inntaket av sukker og siktet hvetemel får du mer stabilt blodsukker.

Tine Mejlbo Sundfør

Cand.scient. i ernæring, klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstpendiat ved Oslo Universitetssykehus, Ullevål. Utdannet ved Det Medisinske Fakultet, Universitetet i Oslo, er kjent blant annet som ernæringsrådgiver fra God Morgen Norge TV2, NRK Puls og

Kilder: World Alzhheimer Report 2014 – Dementia and Risk Reduction: An analysis of protective and modifiable risk factors. Jiang X, Huang J, Song D, Deng R, Wei J and Zhang Z (2017). Increased consumption of fruit and vegetables is related to a reduced risk of cognitive impairment and dementia: meta-analysis. Front. Aging Neurosci. 9:18. Is Psychological Well-being Linked to the Consumption of Fruit and Vegetables?David G. Blanchflower, Andrew J. Oswald og Sarah Stewart-Brown.

Av Tine Mejlbo Sundfør

Neste artikkel