– Det er ikke sånn at det alltid er morsomt å løpe intervaller, eller kjenne på hvor utrolig sliten man er, innrømmer hun.

– Men så lenge treningen også inneholder elementer av mestring og glede, vil det oppleves som noe fint!

Regjerende mester

Thea var 15 år da hun prøvde kickboksing for første gang.

– Jeg husker jeg kom inn i treningsrommet og fikk en følelse av at jeg ble sett og inkludert fra første stund, sier hun.

Siden den gang har hun blitt norgesmester hele 13 ganger, seks ganger europamester, syv ganger verdensmester og vinner av Combat Games – kampsportens svar på OL. Hun er regjerende mester i samtlige titler. Med disse merittene er hun den mestvinnende kvinnelige fullkontakt-kickbokseren i verden gjennom tidene. Likevel kjenner hun alltid på nervøsitet før hun skal konkurrere.

Greit å være nervøs

– Det jeg er mest redd for er at jeg plutselig skal glemme det jeg har trent på, og at jeg ikke skal få det til, sier hun ærlig.

Men følelsen slipper alltid taket så fort hun er i gang. Det å være litt nervøs før man skal i ilden er dessuten noe som kan være bra for oss, tror hun, enten vi skal holde et foredrag eller det gjelder en kickboksingkamp.

– Det gjør oss skarpere og vi yter det lille ekstra.

Bruker hele kroppen

Kickboksing er en idrett som krever en rekke ulike ferdigheter. Hurtighet, koordinasjon og fleksibilitet er noe av det som må trenes, hvis man skal klare å slå fra seg i ringen. I tillegg trengs både styrke og kraft, og en sterk kjernemuskulatur.

– Treningsøktene består både av løping, styrke, teknikk og kamptrening, sier Næss som gjerne trener to økter per dag.

Hun forteller at dette er en idrett der man aldri blir utlært  - det er alltid noe som kan forbedres. 

– Men det er utrolig gøy når man får til det man har trent på! Og klarer man teknikk og fotarbeid som man skal, kan kickboksing være veldig fint å se på. Da ser det nesten ut som man danser.

Forbereder seg godt

Det er ikke bare kroppen som må være sterk. Hodet må også være med. Tilstedeværelse og taktikk er viktige elementer, og det samme er evnen til å nullstille seg på trening og i hver kamp. I tillegg gjelder det å være forberedt på hva man kan møte.

– Hver motstander har sin stil, og vi bruker mye tid på å øve på ulike situasjoner, forklarer hun.

Det handler om å forberede seg godt, og deretter stole på det forarbeidet man har gjort.

– Det er en veldig sårbar idrett hvor det er essensielt å være tilstede i nuet. Har man en dårlig dag kan det være tøft å møte opp på trening, hvor du tross alt blir slått på. Da er det ekstra viktig å fokusere på det positive og tenke fremover.

Smiler til speilet

Når du er i aksjon nytter det ikke å tenke på hva du akkurat ikke fikk til, forklarer hun.

– Det er det ikke tid til, da må du nullstille, ellers henger du etter.

Selv har hun en fast øvelse for å få opp selvtilliten, enten hun skal trene eller konkurrere.

– Jeg stiller meg foran speilet, møter blikket mitt og sier til meg selv «du er god». Og så smiler jeg alltid til meg selv, for det har jeg lest at er viktig, ler Næss.

Det er noe vi alle burde bli flinkere til, mener hun.

Strikking og sjokolade

Med 16-18 treningstimer i uken, full jobb på Wang Toppidrett og Wang Ung, driftsansvarlig på Fighter Asker og stevner eller samlinger i helgene, er det viktig å ha evnen til å kople av.

– Kickboksing er en ekstremt mental idrett fordi du står ovenfor en motstander som vil ødelegge for deg. Både hode og kropp får kjørt seg, og det å få nok hvile er utrolig viktig, påpeker Næss.

Selv har hun funnet ut hva som fungerer best for henne.

– Hvis jeg kan sette meg ned med kaffe, sjokolade og strikketøy, gjerne sammen med venner eller familie, har jeg det fint. Håndarbeid gir både ro og avslapping, samtidig som det er en fin anledning til å fordøye det man har lært, sier hun og smiler.