Home » Folkehelsen » Ta sats over dørstokkmila – Det gjelder livet ditt!
folkehelsen

Ta sats over dørstokkmila – Det gjelder livet ditt!

Vær aktiv: – Trening og god livsstil må gå på autopilot. Du må prioritere det og ikke vurdere det, sier Serena Tonstad. Foto: Getty Images

Hos personer med Diabetes type 2 ser man ofte en sammenheng mellom overvekt og en livsstil med lite fysisk aktivitet. Disse pasientene har økt risiko for hjerte- og karsykdom, men er du også klar over hvor stor effekt du kan få med bare noen grep?  

Serena Tonstad, overlege, dr. med. ved seksjon for preventiv kardiologi, avdeling for endokrinologi, sykelig overvekt og forebyggende medisin ved Oslo universitetssykehus, er glødende engasjert når hun forteller hvor viktig det er å selv påvirke vår egne helse og livskvalitet. Hvor store endringer vi snakker om er kanskje overraskende for flere.

– For type 2 diabetes går risikoen ned med 60 prosent på tre til fire år, og for de med høyt blodtrykk kan antall blodtrykksmedisiner reduseres med en til to år, forteller Tonstad.

avatar

Serena Tonstad

Overlege, dr. med. ved seksjon for preventiv kardiologi, avdeling for endokrinologi, sykelig overvekt og forebyggende medisin ved Oslo universitetssykehus

Livsstilsykdommer er omtalt som en av vår tids store helseutfordringer og er et resultat av måten et menneske velger å leve på.

– Ved å være mer fysisk aktiv og redusere vekt blir diabetes 2 lettere å kontrollere. Det er aldri for sent å begynne oppmuntrer Tonstad.

– Trening og god livsstil må gå på autopilot. Du må prioritere det og ikke vurdere det. Det blir som å pusse tenner, du tenker ikke på det, du gjør det. Jeg tror ikke folk er innforstått med at det kun handler om to til tre endringer og man kan oppnå så mye! Det er aldri for sent! Selv en 90 åring kan få stor effekt, sier hun.

Stor effekt med få grep

Tonstad er tydelig engasjert når hun forteller om pasienter som er hos henne med støttemedlemskap på treningssenter og som aldri kommer i gang, men også hvor motiverende det er å se effektene hos de som tar tak.

– Det er mange livsstilssykdommer som kan forebygges og det skal så lite til for å få store og viktig resultater. Høyt blodtrykk, fettlever, søvnapne, PCOS, (polycystisk ovarie-syndrom), stressinkontinens, hjertesykdom, hjerneslag, hjerteflimmer og visse krefttyper er noen av dem. Når det gjelder kvinner som har PCOS vil små grep kunne gi regelmessig mens og bedre fertilitet, og ikke minst ved å slutte å røyke kan du unngå 17 former for kreft, avslutter hun.

FAKTA

Tre grep som kan endre livet ditt

Røykeslutt.

Fysisk aktivitet (litt hver dag hjelper).

Spis mer frukt og grønt, ikke smoothier eller juice, men hele frukt og grønnsaker.

Next article