Home » Hjernehelse og nevrologiske sykdommer » Vil undervise ungdomsskoleelever om hjernen
Hjernehelse og nevrologiske sykdommer

Vil undervise ungdomsskoleelever om hjernen

Foto: Hjernerådet

Hjernerådet har utviklet et digitalt undervisningsopplegg om hjernen for ungdomsskoleelever. «Ja takk, hjerne!» byr på oppgaver og utfordringer for skarpe hjerner. Undervisningsopplegget er klart til bruk fra august for ungdomsskoler over hele landet.

I samarbeid med lærer og teknolog Torgeir Kårvand og lege og hjerneforsker Marte Roa Syvertsen har Hjernerådet laget et digitalt faglig opplegg om hjernen for elever fra 7. – 10. trinn. Gjennom «Ja takk, hjerne!» får elevene lære om hjernens oppbygning, funksjoner og hva som kan påvirke hjernehelsen. Undervisningsopplegget møter flere punkt i læreplanen og er et ferdig opplegg for et selvvalgt antall klassetimer.

Bedre hjernehelse

– Elever på ungdomsskolen lærer om hjernen i naturfag. Hvorfor trenger de et eget undervisningopplegg om hjernen?

– Hjernerådet jobber for bedre hjernehelse i befolkningen. Vi tror at ved å bli bevisst vår egen hjerne, så vil vi også ta bedre vare på den. Vi håper undervisningsopplegget vil bidra til at elevene blir interessert og nysgjerrige på det fantastiske organet som hjernen er, sier Peggy Ranheim, organisasjonsrådgiver i Hjernerådet.

Peggy Ranheim

Organisasjonsrådgiver i Hjernerådet

Utviklingen av «Ja takk, hjerne!» er støttet av Stiftelsen Dam.

– Jeg er stolt av at vi kan tilby et helt gratis digitalt undervisningopplegg som alle ungdomsskoleelever i Norge kan ha nytt og glede av. Elevene får brynt seg på både faktaoppgaver og morsomme hjernetrimoppgaver, de får være kreative, samarbeide og ikke minst vil de få tilgang til masse faktaopplysninger om hjernen, forteller Ranheim.

Høyre hjernehalvdel

Om hun skal trekke frem en ting som hun synes er spennende i undervisningsopplegget, så er det det med å utfordre sin høyre hjernehalvdel.

– Den styrer nemlig mye av vår kreativitet, fantasi og evne til å tenke utenfor boksen. Ved å få utfordringer og oppgaver kan disse funksjonene, i likhet med andre funksjoner i hjernen, trenes opp, sier organisasjonsrådgiveren.

– Det viktigste fremover nå er at lærerne blir oppmerksomme på undervisningsopplegget og tar det i bruk i sine klasserom. Det hadde vært helt supert om de som leser dette forteller naturfaglæreren, eller rektoren ved sin ungdomsskole om dette tilbudet, slik at vi når ut til flest mulig med undervisningsopplegget, sier Peggy Ranheim.

Vil du ha mer informasjon? Følg med på hjerneradet.no eller ta kontakt med Peggy Ranheim på epost: [email protected]

Neste artikkel