Skip to main content
Home » Øyehelse » Teknologi gir økt tilgang for alle til optikerens kompetanse
Sponset

Synsam er i vekst. Valget om å være ledende på nye arbeidsmåter, i kombinasjon med ny teknologi, er en viktig del av denne veksten. Det øker kundens tilgang til optikerens kompetanse.

– Egen helse opptar oss mer enn noen gang. Internett og andre nye teknologier gir oss tilgang til relevant informasjon – og mange ønsker også å gjøre aktive tiltak for bedring av egen helse. Der tidligere generasjoner gjerne utsatte optikerbesøket, oppsøker mange i dag optikeren på eget initiativ, sier Olav Torgersen, Chief Optical Officer i Synsam.

Olav Torgersen

Chief Optical Officer i Synsam

I takt med en aldrende befolkning og en endret livsstil, med mye tid foran digitale skjermer, søker stadig flere hjelp til synskorrigering. Derfor er det viktigere enn noen gang å tilby lett tilgjengelige øyehelsetjenester av høy kvalitet.

Hyppigheten av øyetilstander og sykdommer øker med alder, og snart er vi like mange over 65 år som under 19 år. Dette gir kapasitetsutfordringer innen dagens helsesystem.

– God øyehelse er viktig uansett alder, påpeker Torgersen.

Frigjør kapasitet

Utfordringen med at flere trenger oppfølging i årene som kommer, fører til at vi må tenke nytt og utnytte de teknologiske fremskrittene som skjer. Dagens etablerte arbeidsfordeling innen helse er en utfordring, slik Torgersen ser det, ettersom andelen autorisert helsepersonell ikke øker. Behovene øker, mennesker med kompetanse øker ikke i samme hastighet.

– Helsepersonellkommisjonen har på oppdrag fra regjeringen vurdert veien videre, og en av kommisjonens funn er nettopp behovet for en ny arbeidsfordeling. Ved hjelp av ny teknologi kan oppgaver utføres av annet personell, slik at kompetansen utnyttes der behovet finnes.

Synsam har allerede tatt i bruk denne arbeidsflyten. Mange oppgaver utføres av optikerassistenter, optikeren vurderer disse og konkluderer. På denne måten kan optikeren hjelpe flere – og gir bedre tilgang på optikerkompetansen.

Kapasitetsøkning

Norge har i dag rundt 2000 utøvende optikere. Gjennom den nye arbeidsfordelingen, samt utnyttelse av ny teknologi, har i dag Synsam rundt 500 optikerassistenter. Disse har bidratt til at over 300 000 kunder har kunnet undersøke sitt syn. Målinger viser at kunden setter pris på optikeren, men også like stor pris på optikerassistentene – det oppleves ingen forskjell for kunden. Dette skaper også positiv utvikling for optikeren, med mulighetsrom for å kunne bidra ytterligere med sin kompetanse på nye områder i fremtiden.

– Alle får den hjelpen de har behov for på en trygg måte, sier Torgersen.

Formidabel vekst

– Å fastslå om du ser best på én eller to er basert på en fast protokoll, og KI-en vi bruker inkluderer hele læreboken i optometri. I løpet av 300 000 undersøkelser har vi i tillegg til å se at kundene er like fornøyde, opplevd nedgang i antall feilvurderinger. Med KI gjør vi altså ikke flere feil, men færre.

Optikeren som godkjenner undersøkelsen står ansvarlig for resultatet, teknologien gir beslutningsstøtte.

– Det at vi nå kan åpne butikker uten en fast lokal optiker, og også kan utføre undersøkelser når optiker ikke er til stede, er et pluss. I tillegg ser vi at optikerne som jobber på denne måten får gjennomført tre til fem ganger så mange undersøkelser. Alternativet hadde vært å redusere tiden vi setter av til hver kunde med redusert kvalitet til følge.

– Synsam utvikler ikke bare bransjen når det gjelder arbeidsmetodikk, men også hvordan du ivaretar eget syn. Gjennom å leie dine briller sikres du alltid oppdaterte glass og innfatninger til en fast, lav månedspris. Å se best mulig blir da en fast sum i måneden, og ikke et større innkjøp som kan utsettes, avslutter Torgersen.

Les mer om Synsam og bestill en synstest på synsam.no

Next article