Home » Mage og tarm » Lager ferdigmat som flere kan spise
Sponsored

Stadig flere har allergi eller velger produkter som inneholder mindre gluten og melk av andre grunner. Fjordland tilpasser hele tiden ferdigmatproduktene sine til denne utviklingen.

– Vi ser at nordmenn stadig blir mer opptatt av å tilpasse kostholdet sitt både til allergener, men også til produkter som er sunne eller som de føler at passer for dem, sier Inger-Lise Bestum som er kategorisjef for ferdigmat i Fjordland.

I dag er det 22 prosent som tilpasser kostholdet på grunn av allergi. I 2013 var det 13 prosent som valgte glutenfrie produkter, i 2018 hadde dette økt til 16 prosent.

– Flere av dem som ikke spiser gluten har ikke nødvendigvis allergi, men et ønske om å redusere gluteninntaket i kosten sin. Noe av det samme ser vi på melkeprodukter, hvor de siste tallene viser at det nå er 18 prosent som unngår melk. Som ferdigmatleverandør er vi veldig opptatt av å følge med på denne utviklingen og av å tilpasse produktene våre slik at flest mulig kan spise dem, fortsetter Bestum.

Nylansering av fiskesuppe og kjøttsuppe

I mai lanserte Fjordland både en fiskesuppe og en kjøttsuppe hvor de hadde justert ingrediensene. I fiskesuppen fjernet de alle glutenholdige ingredienser og justerte noe på både konsistens og tykkelse, men var samtidig opptatt av å bevare den gode smaken. 

– I kjøttsuppen fjernet vi enda flere allergener, så nå er suppen fri for både melk, glutenholdige ingredienser og soya. Nå bruker vi i tillegg færre ingredienser og oppnår en renere og bedre smak, sier hun.

Salgsvekst

At de ikke har mottatt en eneste negativ henvendelse på verken kjøtt- eller fiskesuppen etter relanseringen oppfatter de som et godt tegn.

– De som kjenner produktene fra før vil kjenne igjen smaken, og faktisk har kjøttsuppen hatt en salgsvekst på 16 prosent siden lansering. Vi jobber hele tiden kontinuerlig med produktutvikling og utvikler stadig flere produkter uten melk og gluten slik at flest mulig kan spise maten vår, avslutter Bestum.

Av: Tom Backe, [email protected]

Next article