Av Le Hang Duong, nasjonal kampanjeleder for Verdensdagen for psykisk helse

Årets tema for Verdensdagen for psykisk helse er «Noe å glede seg over». Det er nemlig slik at når vi gleder oss til noe, eller over noe, øker endorfinnivået vårt i kroppen og bidrar til at stressnivået senkes. Derfor ønsker vi i år å oppfordre deg til å se de små og store tingene rundt deg som gir glede til deg selv – og til andre. Et enkelt grep som bidrar til litt bedre psykisk helse i hverdagen. 

Daglig opplever vi situasjoner vi vet utfordrer vår psykiske helse: tidsklemma, bussen som kjørte av gårde akkurat idet du kom til holdeplassen, arbeidsmengden som aldri tar slutt, ungene som småkrangler, treningen vi ikke dro på… Listen er lang, men vi stopper her.

Positiv psykologi 

Forskere på lykke og glede har funnet ut at folk som fokuserer på de positive sidene ved livet er mer tilfreds og avslappet enn andre. Psykologforsker Morten Røysamb mener vi alle kan trene på å tenke mer positivt, ved å tenke over ting som kanskje kunne vært verre. Idrettsfolk vet hva dette handler om. Skiløper Astrid Uhrenholt Jacobsen gikk stadig inn til en fjerdeplass – den sure plassen utenfor pallen. Hun var like skuffet hver gang. Dagen hun endelig tok bronsen var hun overlykkelig, hun slapp fjerdeplassen. Sølvvinnere, derimot, er ofte skuffet ved målgangen, fordi de «gikk akkurat glipp av gullet». Hvis vi greier å tenke som bronsevinnere, altså fokusere på at det kunne vært verre, vil vi få økt mer glede.

Jeg tror vi kan få samme effekt ved å fokusere på hva vi får til i hverdagen i stedet for å være så opptatt av hva vi ikke får til. Gjør denne mentale øvelsen til en del av dine daglige rutiner. Du vil merke at du blir lettere til sinns.  

Fraværet av glede 

Noen ganger butter livet imot og det er vanskeligere å glede seg over noe. Fraværet av glede over lengre tid kan være et varselstegn på at en person ikke har det så godt. Spør hvis du oppdager dette hos noen du kjenner. Vis at du bryr deg. Å kunne snakke om det vanskelige mens man har det vondt, vil kunne lette mye av stresset til personen. 

Du kan gjøre en forskjell

Å sørge for at andre har noe å glede seg til, kan slå positivt tilbake på din psykiske helse. Hva kan du si og gjøre for at andre skal ha noe å glede seg til. Delt glede er dobbel glede, heter det.

Du kan også hjelpe andre til å få en sterkere selvfølelse. Gi ros, smil eller tilbring tid med en person som trenger det.

Tren opp din psykiske helse

Vi har et viktig budskap som vi ønsker skal spre seg med alle Verdensdagene-markeringene:  Alle har en psykisk helse, og den må trenes opp. Akkurat som kroppen din. 

I år er Verdensdagen 25 år. Vi håper dette kan være en anledning til å bli med på Norges største markering for åpenhet om psykisk helse. Over 1000 små og store arrangører deltok i fjor. Tar vi ny rekord igjen i år? Delta i markeringen av Verdensdagen for psykisk helse i dag ved å gi noen noe å glede seg over!