- Å forstå at du liker andre enn det som forventes, eller ikke føle deg hjemme i det kjønnet du fikk ved fødselen, kan vekke mange spørsmål. Da er det godt å vite at det er et nummer du kan ringe. Vi som svarer er også unge og deler noen av de samme erfaringene, sier leder, Camilla Olufsen.

"Skeiv" omfatter alle personer som bryter med forventningene, eller normene for kjønn og seksualitet, som homofile, bifile, lesbiske og transpersoner. Skeiv Ungdoms telefontjeneste er et lavterskeltilbud til de som vil prate med noen om et eller annet de har behov for å snakke om. Hovedmålgruppen til telefontjenesten er ungdommer under 30 år.

Mange spørsmål og tanker

- De fleste som ringer har spørsmål rundt det å være skeiv, men det er ikke et krav. Vi får spørsmål om alt mulig, men det som går igjen er ofte ting som; nå orker jeg ikke å være homo mer, hva gjør jeg? Eller nå vil jeg ut av skapet, hvordan skal jeg gå fram? Andre er forelsket i bestevennen sin, eller ringer fordi de blir mobbet. De kan være deprimerte og noen har selvmordstanker. Sex er et veldig vanlig tema og seksualundervisningen i skolen må sies å ikke være særlig inkluderende for skeive, sier lederen.

Ingen telefonsamtale er typisk. Alle er unike i forhold til sitt ståsted, referanser og situasjon. Noen er ute av skapet og andre vil helst inn igjen. Mange opplever at de må ta et valg, for eksempel mellom det å være skeiv og religiøs. Da er det fint å ha noen som sier at det er mulig å være begge deler. Camillas personlige hjertesak er skeive samer.

- Det er sterke kjønnsroller i det samiske samfunnet, sukker nordlendingen.

- Alle kan være trygge på at det som sies blir mellom oss, og det finnes ingen dumme spørsmål.

I ukedagene er det kø hos Ungdomstelefonen som holder til i en ærverdig gammel bygning midt i Oslo. I 2015 hadde lavterskeltilbudet en økning på 27 %. Tjenesten er støttet av Helsedirektoratet og de som ringer forblir anonyme.

- Økningen i samtaler viser at det er et stort behov for noen å prate med. Alle kan være trygge på at det som sies blir mellom oss, og det finnes ingen dumme spørsmål, sier Camilla.

Et ønske om å bidra

De frivillige er kurset i hvordan ha en god samtale, men ifølge Camilla, er det egne erfaringer som har gitt de lyst til å hjelpe.

- Et ønske om å kunne bidra positivt, uansett hva samtalen gjelder, er fellesnevneren for oss som svarer.  Vi kan åpne noen dører og vise hvilke muligheter som finnes. Et eksempel kan være at de er nye i en by og trenger å vite hvor de kan møte andre.  Det sikre er at du er på ditt beste når du er deg selv. Her om dagen ringte en niåring. Det forteller mye om hvor reflekterte barn er, og de må ikke undervurderes.

Du er fin som du er

De er ikke fagpersoner, men på samme plan som de som ringer. Innringerne trenger ofte en å prate med som ikke er dømmende, men anonym og likestilt. Situasjonene er alltid intrikate med mange involverte, sterke følelser og spørsmålene om livet som skeiv, står ofte i kø.

- Mange har tenkt i mange herrens år og trenger bare og få bekreftet at de er fine som de er, avslutter Camilla Olufsen.