Av Tasim Karim-Birkeland, daglig leder i Rusfri Oppvekst

Hun har ikke tålmodighet til å stå i ro og vente på tur. Derfor begynner hun å slå hjul. Flink er hun óg! Men da blir de andre jentene sinte. De sier hun er rar og at hun ødelegger leken. Emma skjønner ikke hvorfor de blir sinte. Er hun rar fordi hun ikke vil gjøre som alle de andre?

Det er ikke første gang Emma føler seg rar og annerledes. Av og til når det blir mye bråk klarer ikke Emma å konsentrere seg. Noen ganger oppleves støyen som klokker i hodet hennes. Hun får de ikke til å stoppe, og hun blir stresset. Emma vet bare at hun må bevege seg fort for å få klokkene til å stoppe. Da sier de også at hun er rar. «Du har ADHD», sier noen. «Hva er ADHD?» spør Emma mamma. Mamma forklarer til Emma at hun ikke har ADHD, men at hun er høysensitiv. Mor sier også at Emma er ressurssterk, sosial og flink til å sette ord på det hun opplever. Mamma bruker av og til litt vanskelige ord, men Emma har skjønt at selv om hun ikke er som alle andre, betyr ikke det at hun er rar.

Det er ikke bare mamma som forstår Emma. Beate, læreren til Emma, er også veldig snill. Beate lar Emma få ekstra tid når hun trenger det, og Emma får lov til å tegne når det blir veldig bråkete i klassen. Noen ganger klarer ikke Emma å spise når alle skriker. Da pleier Beate å holde Emma igjen og la henne få spise i fred alene. Mamma sier at Emma har en lærer som ser hvert barn og at vi trenger flere slike lærere.

Lærere er viktige personer i barn og unge sin hverdag, og i det forebyggende arbeidet rundt psykisk helse. Rusfri Oppvekst ønsker med sitt prosjekt Forebygging gjennom økt kunnskap, trygghet og bevissthet at alle lærere skal rustes med grunnkunnskaper om barn og unge i ulike livssituasjoner. Les mer om prosjektet på vår hjemmeside www.rusfrioppvekst.no.