– På det verste var jeg såpass dårlig at jeg var sengeliggende. Da jeg begynte opptrening startet jeg med bassengtrening i 34 grader, i tillegg til at jeg gikk til fysioterapeut på et fysikalsk institutt. Der fikk jeg rettledning i trening, forteller han.

Kun fordeler

I tillegg til fysioterapeut dro han på statlige behandlingsreiser til utlandet og begynte å trene jevnlig. Noe som viste seg å være et smart trekk i følge fysioterapeut og personlig trener, Silje Solbakken.

– Tidligere mente man at det for denne gruppen personer var best å hvile, men nå vet vi at det er minst like viktig, om ikke viktigere, å være i fysisk aktivitet også for denne gruppen. Det handler om at det øker den fysiske prestasjonsevnen, at det bringer med seg flere psykologisk positive bivirkninger, i tillegg til at det er med på å redusere funksjonstap.

Hun legger også til at den vanligste tilbakemeldingen pasienter gir er at de opplever mindre smerte etter at de begynte med treningen.

– I tillegg forteller de at det er lettere å komme seg opp om morgenen, at de føler seg mer bevegelige og at de nå klarer ting som de ikke klarte tidligere. Attpåtil vet man jo at trening over en lengre periode har effekt og hjerte- og karsystemet, lungefunksjonen, balansen og at det øker muskelmassen, sier hun.

– Det viktigste er å få rettledning

For Jan Halvard har treningen vært til stor nytte. Dét gir han god rettledning og veiledning æren for.

– Det viktigste er å få rettledning, slik at man gjør ting riktig og ikke galt. Hvis man bare trener som man vil eller alltid har gjort kan man jo dra på seg andre skader i tillegg. Så det å få rettledning og veiledning er veldig bra, avslutter Relbe-Moe.