- Jeg var 25 år da jeg fikk diagnosen, og det var jo et sjokk. Jeg lurte jo på hvordan livet ville bli nå, sier Randi Solberg Lie (53) fra Trondheim, om da hun fikk vite at hun hadde en kronisk betennelsessykdom i leddene sine.

Veien derfra og til aksept var tung, men Lie fikk god tilrettelegging på jobb, og klarte etter hvert å snu tankene; hva kunne hun gjøre for å ha det så bra som mulig? Jo, hun måtte opprettholde et sosialt liv, og hun måtte trene.

- Jeg jobbet fullt helt til 2008. Da fikk jeg en nakkeskade og måtte gå ned i halv stilling, forteller hun.

Siden diagnosen har Lie slitt med smerter, men hatt gode og dårlige dager. Hun alltid vært aktiv, selv om det til tider har vært tungt. Våren 2016 var blant de tyngste.

- Men så dukket det opp en e-post fra Norsk revmatikerforening, om at de ville ha med folk i en treningsgruppe, forteller hun.

Dårlig hjertehelse blir ofte det farligste

Treningsgruppen var en del av et forskningsprosjekt på revmatisme og trening. Deltakerne skulle trene 4X4-intervaller og tung benpress i 10 uker. Prosjektet «Trening som medisin» er et samarbeid med MyWorkout og blant andre NTNU-professor Jan Helgerud. Målet er en diagnosespesifikk trenings-app for de med revmatisme og muskel- og skjelettlidelser.

- Veldig mange kronikere rammes av inaktivitet, som igjen kan gi hjerte- og karsykdom. Etter hvert blir hjertesykdommen det farligste, og du dør 10-15 år tidligere - ikke på grunn av den revmatiske sykdommen, men på grunn av inaktivitet, sier Helgerud.

Dessuten kan trening redusere betennelse og smerter, og er altså både god smertelindring og den aller viktigste forebyggende behandlingen mot hjerte- karsykdom og andre livsstilssykdommer som diabetes type 2.

4X4-modellen er kort nok til at den passer inn i hverdagen for de fleste og til å gjøre dørstokkmila overkommelig. Samtidig er den lang nok til at du får tid til å justere fart og intensitet så du klarer å fullføre. Målet med slik trening er å få gjøre deg ordentlig andpusten, og det gjør ikke lange treningsøkter der intensiteten må holdes lavere i samme grad.

- Effekt av treningen er viktig for at folk i det hele tatt skal bli motivert. Effekten av intervalltrening er dokumentert gang på gang, og her er det snakk om enkle modeller og prinsipper. På tilsvarende måte er det enkle prinsipper som gjelder ved styrketrening. Løft så tungt at du ikke klarer flere enn 4 repetisjoner 4 ganger. Da blir du sterkere.

- Måtte bare gjøre noe

Lie nølte ikke med å melde seg på, og høsten etter startet treningen.

- Så dårlig som jeg var da, så tenkte jeg bare at jeg må gjøre noe. Men det var tungt. I uke to hadde jeg en vurdering på om dette var noe jeg ville klare, men jeg tenkte at det må jo snu om det virker.

Og to uker senere igjen, så gjorde det nettopp det. Lie har alltid sett verdien av å være i bevegelse, men dette var noe annet.

- Alt snudde. Jeg kunne jo nesten ikke gå da jeg startet. Nå kan jeg gå langt, og jeg har mindre smerter.

Siden oktober i fjor og til nå har oksygenopptaket hennes flyttet seg fra på 32 ml/kg i minuttet til nærmere 45. Det vil si at hun har gått fra å være nær det som anses som grensa for å gi risiko for hjertet, til godt over.

- Og biologisk alder er jo 20, jubler 53-åringen.

Raskere, sterkere og med mindre smerter

På samme tid som prosjektet startet, ble Lie hundre prosent ufør, hovedsakelig på grunn av nakken. Hun har fortsatt vonde og tunge dager, men hun føler seg bedre enn på lenge.

- Jeg går raskere, er sterkere i bena og har mindre smerter. Jeg merker at jeg er gladere. Det går fortsatt opp og ned, men det er lenger mellom de veldig tunge tidene.

Hun er opptatt av å få flere ut på trening, og spesielt unge revmatikere. Å få beskjeden om kronisk sykdom er tung, men med trening kan du leve langt bedre med sykdommen.

- Vi er jo akkurat like trenbare som friske, men vi må trene riktig.