Av Monica Drottning-Rønne, medisinsk faglig ansvarlig, MED Oslo

Øverst i ryggmargen på toppen av nakken sitter en sensor som er starten på det cerviko-trigeminale kompleks – populært kalt «highway to headache and pain». Denne fyrer når signalene fra kroppen til nakken overskrider terskelen for det hjernen din har satt som normalt. Derfor har 80 prosent hodepine etter whiplash. Derfor må kiropraktorer, fysioterapeuter, akupunktører og massører IKKE behandle nakken direkte, for selve behandlingen stimulerer i tillegg til det skaden allerede gjør. Og da går pasienter med nakkeskader til stadig nye behandlere, ofte samtidig, fordi de blir verre. Ved MED Oslo ser vi at behandlingen må doseres ned, problemer i korsrygg og brystrygg behandles først, og kun én behandler av muskel-skjelett av gangen.

Gir kontroll over hodepine og smerter i nakke og rygg

Hjernen er en ressurs som kan brukes bevisst for å ha god helse. Hjernehelse betyr å kjenne og bruke hjernens system. Gjentas et handlingsmønster ofte bruker vi det lettere. Det kan trigges eller hindres ved å koples til et signal. Hvert valg krever energi. Sammen med behandleren lages dagsplaner, som toppidrettsutøverens treningsdagbok, med faste oppgaver til faste tider. Hver oppgave skal ligge under det nivå som trigger smerten, og så øker man med så lite at hjernen «tror» det er det samme. Hvis du unngår aktiviteten helt, tåler du stadig mindre fordi hjernen definerer et nytt normalnivå og reagerer på impulser du tålte før. Heldigvis har vi prefronal cortex – et område foran i hjernen som dirigerer oppmerksomhet, om nødvendig all oppmerksomhet, til noe og vekk fra noe annet. Musikk, konkurranse som tar all oppmerksomhet «blokkerer» smerteimpulser. Øv deg på det som gir gode følelser, trygghet og kontroll. Definer din verden så du kan samle på suksesser og hente dem frem når du strever. Alt for mange smertepasienter øver på smerte og samler på nederlag. Hjernen har en grunnrytme når vi gjør ingenting, slapper av og føler oss trygge. Da dusjes den med behagelige stoffer. For å få hjernen på lag må det være en balanse mellom aktivitet og den gode hvile hver eneste dag. Sov godt, da renser hjernen seg og løser problemer.