– Smerter og sykdom kan gjøre at man blir sliten og lei, og da er det vanskelig å finne motivasjon til å trene. Man kan også bli usikker på hvordan man skal trene for å ikke forverre smertene, sier Silje Solbakken. Hun jobber som personlig trener og fysioterapeut på treningssenteret Actic på Holmlia. Blant kundene hennes er personer med muskel- og skjelettplager, slik som fibromyalgi og artrose.

Trygge øvelser

Sammen med kunden kartlegger Solbakken hva som er utfordringen hos den enkelte, og setter opp et spesialtilpasset treningsprogram.

– For noen kan det være gunstig med bassengtrening, mens for andre er det et mer intensivt treningsopplegg som gjelder. Målet er uansett å øke fysisk kapasitet, livskvalitet og funksjonstap.

Den personlige treneren er opptatt av å lære bort rett teknikk for å unngå skader, men ønsker samtidig å ufarliggjøre treningen slik at terskelen for å være i aktivitet blir lavere, også for personer med sykdom.

– Man blir støl av å bruke muskulaturen på en annen måte enn man er vant til og det kan kjennes uvant, men så lenge smertene forsvinner etter en dag eller to så er det sjelden noe problem sier Solbakken som stort sett føler at hun får svært god kontakt med de hun trener, og at det fører til at hun gjør en bedre jobb.

 – Vi snakker om alt som har vært med på å påvirke dem til å bli den personen de er i dag. Det kan være sykdomshistorie, men også familieforhold og interesser. Vi får en tett relasjon, og det er viktig for at jeg skal kunne lage et best mulig treningsopplegg. Det som passer for én passer ikke nødvendigvis for en annen, selv om diagnosen er lik.

Minsker stivheten

– I starten var jeg redd for at stivheten skulle bli verre av å trene, men nå stoler jeg på Silje og føler meg helt trygg på at treningen bare er positivt for meg, sier Mona Haug Glymer. Hun begynte å bli stiv i leddene for et års tid siden, og har nå trent med Silje Solbakken en gang i uka de siste seks ukene. 

– Det var for å komme i gang med treningen at jeg valgte å begynne med personlig trener. Jeg har artrose og jeg var veldig usikker på hvordan jeg skulle trene, sier Mona. Hun blir stiv og hovner opp i leddene, spesielt om morgenen.

– Jeg har funnet ut at det som hjelper for meg er å komme meg opp og i bevegelse. Jeg trener først og fremst styrketrening, men Silje pusher meg også til å trene mer kondisjon. Litt intervalltrening, litt på sykkel og litt på tredemølla. Da jeg begynte å trene for seks uker siden var det kjempetungt og jeg grudde meg til hver gang, men når jeg nå er godt i gang så er det bare deilig å komme seg på trening. Det er min beste medisin, sier Mona.