De aller fleste av oss er flinke til å pusse tenner både morgen og kveld. Men ikke alle er like bevisste på å rengjøre der børsten ikke kommer til.

- Det er viktig å få rengjort mellom tennene for å få bort plakk og bakterier som har lagt seg på tennene i løpet av dagen, forteller Margrethe Eivindson som er tannpleier på Dentales Tannklinikk på Aker Brygge.

Ved å bruke enten tanntråd eller tannstikker en gang om dagen kan man forstyrre bakteriefloraen mellom tennene og unngå karies og tannkjøttbetennelse.

Mange som slurver får gingivitt

Manglende rengjøring mellom tennene fører ofte til en overfladisk betennelse i tannkjøttet som man på fagspråket kaller gingivitt. Merker du at du lett blør i tannkjøttet, er ømt, det ser rødt og litt hovent ut er det lurt å komme seg til en tannpleier.

- Gingivitt er reversibelt og munnhelsen går stort sett tilbake til normalen etter et besøk hos tannpleieren og intensiv munnhygiene, sier Eivindson og fortsetter:

- Man kjenner ikke alltid at man har tannkjøttbetennelse, men mange opplever at det blør i tannkjøttet og da er det vanlig å tro at man skal holde seg unna tanntråd og tannpirker – men løsningen er faktisk det motsatte.

Litt er bedre enn ingenting

- Vi bruker masse tid på helsen og utseende vårt. Hvorfor ikke legge noen ekstra  minutter på munnen også? En betennelse i munnen er jo en betennelse i kroppen. Små endringer i den daglige rutinen gir en sunn munn, sier Eivindson.

Hun understreker at det viktigste er at man selv finner en metode man liker å bruke, være seg tannpirkere, mellomroms børste eller tanntråd – og gjør dette til en daglig vane.

- Det viktigste er å legge det inn i rutinen. Man kan gjerne gjøre det om kvelden før tannpuss for da får fluoren fra tannkremen lagt seg på rengjorte tenner, men man kan også gjøre det i bilen, foran TV-en eller mens man leser avisen. Det viktigste er ikke når eller hvor, men at man gjør noe, avslutter hun.

Seks tips for god munnhelse

  1. Spis regelmessige, sunne måltider. Unngå småspising. Er du sulten kan du ta en frukt eller en grønnsak.
  2. Reduser inntak av sukkerholdig mat og drikke. Bruk vann som tørstedrikk.
  3. Ikke puss tennene med en gang etter inntak av syrlig mat og drikke, vent gjerne en time. Avslutt gjerne et måltid med noe basisk som melk og ost.
  4. Børst tennene og tungen grundig to ganger om dagen i to minutter. Bruk en myk tannbørste og pass på å pusse ned til tannkjøttskanten med  et lett trykk på hånden.
  5. Rengjør mellom tennene en gang om dagen.
  6. Når børsten spriker har den ingen nytte lenger. Å bytte tannbørste når årstidene skifter er en god tommelfingerregel.