FODMAP er en viss type tungfordøyelige karbohydrater og alle mennesker fordøyer egentlig disse karbohydratene dårlig.

Disse tungtfordøyelige karbohydratene taes dårlig opp i tynntarmen og går derfor ufordøyd vidre til tykktarmen der de trekker til seg væske og begynner å gjære. Dette kan gi problemer som gassdannelse, diare, forstoppelse og andre plager. 

- De har funnet ut at personer med irritabel tarm, eller IBS, tåler disse karbohydratene mye dårligere enn andre, sier Cecilie Hauge Ågotnes som selv sliter med IBS og har skrevet kokebøker basert på lavFODMAP-dietten og holder brukerforedraget på Haukeland sykehus sin IBS-skole.

Leste om LavFODMAP

- Jeg har alltid hatt vondt i magen og for 12 år siden fikk jeg diagnosen IBS. Den diagnosen klarte jeg å leve med veldig lenge, men for tre år siden startet en periode der jeg bare ble dårligere og dårligere. Toalettet var nesten det rommet der jeg oppholdt meg mest og jeg kunne nok ha 20 toalettbesøk om dagen. Da syns jeg livet var skikkelig kjipt, minnes Cecilie.

På denne tiden leste Cecilie om lavFODMAP-dietten, og selv om hun ikke hadde lyst til å gå på noen diett, valgte hun allikevel å prøve lavFODMAP-diett som en slags siste utvei.

- En av grunnene til at jeg ville prøve denne dietten, fremfor mange andre, var at den var basert på forskning og ikke en rar sitron- eller avocadodiett. Sammen med legen ble vi enige om at jeg skulle prøve lavFODMAP-dietten, sier hun.

Gode resultater raskt

Etter ganske kort tid ble Cecilie veldig mye bedre. Hun ble ikke frisk, men så bra at hun kunne gå ut uten å tenke på hvor toalettet var. Så hva går egentlig denne dietten ut på?

- Det er en eliminasjonsdiett hvor du kutter ut, eller begrenser veldig, alle matvarer som har høy FODMAP. Det er en lang, lang liste med veldig mange ulike produkter. Mavarer som inneholder laktose, hvetemel, rug og bygg, noen frukter, belgfrukter og grønnsaker som blant annet løk og hvitløk er alle høye på FODMAP. Jeg begrenset disse matvarene og da fikk magen ro, deretter begynte jeg å gjeninnføre forskjellige produkter og på den måten har jeg funnet ut hva jeg tåler og hva jeg bør unngå i kostholdet, forklarer Cecilie. 

Og lurte du på hva bokstavene i FODMAP står for, så er svaret: Fermenterbare oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider and polyoler.

Cecilies tips

LavFODMAP-dietten er ganske komplisert å sette seg inn i - for å lykkes har derfor Cecilie noen tips:

Les deg opp

Skaff informasjon om metoden, da blir det enklere å forstå hvordan du kan gjennomføre eliminasjon og sette i gang dietten.

Gjør det enkelt

Du behøver ikke å kjøpe alt du trenger til lavFODMAP-dietten på dyre helsekostbutikker. Gjør det enkelt, prøv å finne mest mulig av det du trenger i en vanlig matvarebutikk.

Ikke kutt ut - bytt ut

Isteden for å begrense alt og kutte ut mange matvarer, så må du prøve å bytte ut matvarer som er høye på FODMAP med andre matvarer som er lave på FODMAP.

Start med emilinasjonsfasen

Det er veldig vanskelig å finne ut hva du egentlig tåler/ikke tåler hvis du ikke går gjennom eliminasjonsfasen. Start med å begrense inntaket av FODMAP mest mulig og fortsett med reintroduksjon ved å innføre en og en matvare eller FODMAP-gruppe.