Det tabubelagte syndromet irritabel tarm oppleves av 15-20 prosent av befolkningen i Norge. Symptomene varierer fra person til person, og vanlige plager er kvalme, magesmerter og oppblåsthet. Avføringsforstyrrelser som diaré eller forstoppelse kan også oppleves. Ved mistanke om syndromet irritabel tarm (IBS), bør lege kontaktes for å utelukke andre alvorlige sykdommer.

Tom for energi

For Lyngstad var det frustrerende å ikke bli trodd av fagfolk når hun fortalte om sine plager.

– Det vises jo ikke på utsiden, sier hun og forklarer videre at det i noen tilfeller er vanskelig å beskrive plagene.

Lyngstad har alltid vært en aktiv person med jobb på dagtid og håndballtreninger på kvelden. Men når plagene var som verst, måtte hun stå over treningene.

– Når kvelden kom var jeg helt tappet for energi, forteller hun.

Tok tak i problemet

Da hun opplevde at det var utfordrende å få hjelp fra fagfolk, valgte hun å ta tak i det selv. Gjennom flere år har hun testet ut mye forskjellig og endret kostholdet sitt til glutenfritt, videre til laktosefritt og prøvd mange ulike kosttilskudd for å redusere plagene.

Da hun oppdaget lavFODMAP-dietten og prøvde ut denne, merket hun raskt store forbedringer. Via sin oppskriftsblogg basert på lavFODMAP-mat ønsker hun å informere flere om denne dietten som kan gi betraktelig mindre symptomer til de som plages med irritabel tarm. Året etter hun startet bloggen, forfattet hun boken ”lavFODMAP – en komplett håndbok for deg med sensitiv mage” som er utgitt av Frisk Forlag.

Tungt fordøyelige karbohydrater

FODMAPs er en samlebetegnelse for matvarer som går mer eller mindre ufordøyet videre til tykktarmen. Her tar bakteriene over nedbrytningen og danner gass. Slike prosesser vil, for de som plages med irritabel tarm, føre til smerter, luft og ubehag i mye større grad enn hva friske personer opplever.

Et FODMAP-redusert kosthold starter med en streng eliminasjonsdiett som pågår i 6-8 uker, og målet med dietten er å bli symptomfri. Deretter innfører man systematisk en FODMAP-gruppe av gangen, som for eksempel mel og korn, for å teste toleransegrensen i de ulike gruppene. 

Det er ikke anbefalt å leve på en streng FODMAP-diett over tid. Et vanlig kosthold for de med irritabel tarm (IBS) bør inneholde så mye FODMAPs som mulig uten at det trigger symptomene.