– Diagnosen stilles av lege, basert på symptomer over tid. Det skal være utelukket at mageplagene ikke skyldes annen sykdom.

Dette forteller Synne Otteraaen Ystad, klinisk ernæringsfysiolog i Nasjonal Kompetansetjeneste for Funksjonelle mage- og tarmsykdommer (NKFM).

Hun forteller at å leve med IBS påvirker livskvaliteten i stor grad, og at ubehaget i mange tilfeller kan minskes ved å ta hensyn til hva man spiser.

Kosthold er viktig

– Noen matvarer inneholder forskjellige typer karbohydrater som er tungt fordøyelige, disse går under samlebegrepet FODMAP. De kan skape økt gassdannelse og væske i tarmen, som igjen gjør at du blir oppblåst og kan få mere magesmerter.

– Eksempler på slike matvarer er: løk, bønner og noen typer frukt. Kornprodukter som hvete og rugmel og melkeprodukter med melkesukker (laktose) som melk, brunost og iskrem.

Hun påpeker at det anbefales å forsøke en lavFODMAP-diett over en periode på to til åtte uker for å oppnå symptomlindring, hvor man i etterkant re-introduserer høyFODMAP-matvarer gradvis for å se hva man reager på. 

– Målet er å få et mest mulig variert kosthold med god symptomkontroll/lite plager. Dette er viktig fordi det er individuelt hvor mye høyFODMAP-mat man tåler uten å få økte plager. Veldig mange tåler for eksempel godt melkesukker.

Dokumentert effekt

Forskning viser at lavFODMAP-dietten lindrer magesmerter, og reduserer luft- og diaréplager hos syv av ti med irritabel tarm.

– Jeg vil anbefale dietten hvis man ikke oppnår tilstrekkelig bedring av generelle kostråd.  Sett deg grundig inn i dietten før du starter.  

For å redusere plagene assosiert med IBS anbefaler hun også å spise små, regelmessige måltider, samt å unngå stress.