Forskning viser at elektronikk med fargeskjermer - som tv, smarttelefoner, nettbrett og datamaskin - avgir store mengder blått lys, som undertrykker kroppens naturlige produksjon av melatonin. Det er hormonet som regulerer kroppens søvnsyklus.

Rommet hvor du sover bør være kjølig, mørkt og stille. Det finnes mange måter å kontrollere dette på, og jo mer du legger til rette, jo bedre blir søvnkvaliteten.

Nye undersøkelser viser at sult er relatert til søvn. Balansen av de to metabolske hormonene leptin og ghrelin er nøkkelen. Ved å spise et lett måltid, som frukt, en bit ost eller en riskake med mandelsmør før leggetid kan bidra til å holde disse hormonene i balanse og vil hindre at du våkner av sult på natten.

Dersom du våkner om natten for å gå på toalettet kan det oppleves vanskelig å sovne igjen etterpå, fordi lys trigger våkenhet. Derfor vil det være lurt å bruke lyspærer med lav wattstyrke, eller installere lysdimmer i gangen og på badet så du ikke våkner helt.

Det kan være svært ubehagelig å bli skremt våken på grunn av høy lyd på vekkerklokken. Finn en lyd og et lydnivå som gjør oppvåkningen mer behagelig.

En soverutine som holdes konsekvent med fast leggetid hver kveld kan hjelpe kroppen å sovne og våkne mer naturlig.

Man tilbringer en tredjedel av livet sitt i sengen! Så her er det viktig med riktig valg av madrass, dyne og pute så du kan sikre deg en god natts søvn. Når du sover riktig trenger du mindre søvn.

En undersøkelse viser at brå nedgang i kroppstemperatur assosierer hjernen med å falle i søvn. Derfor bør du vurdere å senke varmen like før leggetid.