Ti enkle bud for en litt sunnere og friskere hverdag for menn

 

  1. 1. Spis regelmessig og til du blir passe mett
  2. 2. Spis litt salat og grønnsaker til alle måltider, fyll gjerne halve middagstallerkenen. «Husk 5 om dagen», eller om du vil følge naboene våre i sør, danskene, «Husk 6 om dagen.»
  3. 3. Spis et variert og balansert kosthold, da er sannsynligheten for at du dekker behovet for alle næringsstoffene større.
  4. 4. I følge Helsedirektoratet gir små steg – stor endring, det handler om de små justeringene i positiv retning som du faktisk klarer å følge over tid.
  5. 5. Sett tomatbaserte produkter på menyen hver dag – rå, kokte og hermetiske. Mer tomatsaus, tomatsuppe, salsa, ketchup, tomatpuré og ferske tomater.
  6. 6. Fet fisk og annen sjømat er gunstig for god hjertehelse både for friske og syke. Spis det både til middag og på brødskiven.
  7. 7. Begrens inntaket av salt fra alle kilder, du venner deg til et lavere saltnivå i maten på seks til åtte uker.
  8. 8. Matglede og matlyst går hånd i hånd, sett av litt tid til å nyte måltidene slik at kroppen også får tid til å kjenne når den er passe mett.
  9. 9. Litt fysisk aktivitet hver dag er bra for kropp og sjel. Kanskje skal du velge å ta trappene eller gå av på et tidligere busstopp.
  10. 10. Innfør en årlig serviceavtale hos legen, det er like viktig for deg som for bilen

Til tross for kortere forventet levealder, har menn generelt god helse større del av livet sammenlignet med kvinner. Likevel er det enkelte livsstilssykdommer som rammer flere menn enn kvinner og noen sykdommer er det kun menn som kan få, f. eks. prostatakreft. Den gode nyheten er at ifølge World Cancer Research Fund og Harvard Medical School er inntak av tomater og tomatbaserte produkter assosiert med redusert risiko for å utvikle kroniske sykdommer som for eksempel hjerte- og kar-sykdommer og enkelte krefttyper. I følge Kreftregisteret er prostatakreft den kreftformen som er vanligst i Norge (tall fra 2014).

Undersøkelser fra blant annet American Institute for Cancer Research tyder på at menn som spiser minst fire til ti porsjoner tomatbaserte matvarer i uken har redusert risiko for å utvikle prostatakreft sammenlignet med de som har et lavere inntak. Tomater er en god kilde til mange ulike antioksidanter, og er spesielt rike på antioksidanten lykopen. Siden lykopen er et fettløselig karotenoid blir det tatt lettere opp dersom du spiser tomaten sammen med fett, for eksempel fra olivenolje eller fet fisk. Biotilgjengeligheten av lykopen i varmebehandlede tomater (for eksempel hermetiske tomater og tomatpuré) er bedre enn i rå tomater. Videre finnes det også studier som viser en sammenheng mellom inntak av sporstoffet selen og redusert risiko for prostatakreft.

Det er godt dokumentert at de marine omega-3 fettsyrene fra fisk og annen sjømat har en gunstig effekt på hjertehelsen både hos friske og syke, er viktig for normal utvikling av hjernen hos fosteret og virker positivt for funksjonen av immunforsvaret. Tar vi også med i betraktningen at fisk er en god kilde til selen kan vi vel si at makrell i tomat er den ultimate mannematen, siden det bidrar med lykopen fra varmebehandlede tomater i sausen og fet fisk som er rik på selen og marine omega-3 fettsyrer. Dette er næringsstoffer som ifølge internasjonale studier har en risikoreduserende effekt både på hjerte- og karsykdom og enkelte kreftformer.

Det er identifisert mange risikofaktorer for utviklingen av typiske livsstilssykdommer, kostholdet og mer fysisk aktivitet er de to faktorene det er enklest å gjøre noe aktivt med. Så spis tomater i alle former rå, kokte og hermetiske; noen søte og gode små tomater til frokost, makrell i tomat på brødskiven til lunsj, tomatsuppe, tomatsaus eller salsa til middag og kanskje en liten sprut ketchup på fiskekaken til kvelds. Da har du gjort noe positivt for helsen til mannen, går du en rask tur i tillegg har du gjort ditt for å redusere risikoen for noen av de vanligste livsstilssykdommene. God helse.

 

Av: Linn Anne Bjelland Brunborg, PhDLeder ernæring og sunnhet, Orkla Foods Norge