Det startet for rundt 10 år siden. Da hadde hamargutten Aleksander Gamme, som den gang var 27 år, bestemt seg for å dra på skitur. Visst var han dårlig trent og jammen var det lenge siden han hadde gått på ski, men likevel la han ut på en 50 dager lang skitur i Finnmark og Troms. Turen må ha vært vellykket, for han har vært på mange turer og ekspedisjoner siden den gang. Nå lever han av foredragsvirksomhet, sponsorinntekter og TV. 

Ekstremtur

Vinteren 2011 la han ut på sin mest ekstreme tur til da, nemlig å gå på ski til Sydpolen og tilbake uten etterforsyninger. Ingen hadde gjort dette før. Det er kort og godt verdens lengste skitur, og vi snakker om en Guinness-rekord. Dette var kanskje den siste milepælen som sto igjen i Antarktis, forteller Aleksander, som var helt alene på den 90 dager lange turen.

Testet ut ny diett

Mye av den tradisjonelle turmaten, bortsett fra den frysetørrede, er veldig dårlig og består ofte av mye kjeks, sjokolade og sukker. Jeg ville teste ut noe annet, for den ekstreme sultfølelsen er den største psykologiske utfordringen på slike turer. Derfor begynte jeg å sondere terrenget, og fikk kontakt med ernæringseksperten John Opsahl som kan mye om supermat, forklarer Aleksander. Man kan nesten si at supermat er ekstremvarianten av nøkkelhullsmerking, for den består av matplanter som frukt, bær og grønnsaker som har de høyeste og mest bredspektrede næringsstoffene. Mange av dem inneholder også gunstige kjemikalier, noe som gir dem nærmest medisinske egenskaper, sier John Opsahl. Sammen lagde de en diett som Aleksander testet ut da han krysset Grønland. Etter enkle justeringer basert på testturen, var dietten klar for Antarktis og verdens lengste skitur. På ekspedisjoner er vekten kritisk. Supermaten er veldig næringstett, noe som gjør at man trenger mindre. Derfor egner den seg godt, forklarer Opsahl.

Gode resultater

En totalrevidert diett basert på store deler supermat er definitivt blant suksesskriteriene på denne turen. Jeg var opptatt av å oppnå maksimal restitusjon ved å ha med lettopptakelig og uprosessert mat med høyt næringsinnhold. Mindre sukker og mer langsomme karbohydrater gir også mer stabilt energinivå når du går 10–12 timer hver dag, tilføyer Aleksander til slutt.