larer du å gjøre noen gode og aktive valg gjennom ferien, er det fullt mulig å starte høsten uten ekstra kilo. I stedet kan du glede deg over nytt overskudd som vil gi en bedre og lettere start på hverdagen igjen.

Sunn feriemat

Vi tenker gjerne ikke på drikke som en kilde til kalorier, men vin, øl og spritholdige drikker samt juice, brus, iskaffe og iste bidrar med mye ekstra som ikke gjør deg mett. Det kan være lurt å være oppmerksom på det, og være litt forsiktig med for mye i feriehverdagen dersom du vil holde vekten gjennom sommeren. Spar heller den virkelige kosen til helgen. Is hører sommeren til, men ikke velg den største – den gir like mange kalorier som en hel middag. Velg de lettere og mindre. Grilling er en mager måte å lage mat på dersom du velger rent kjøtt, kylling og fisk. Unngå flintsteik, spareribs og de feteste pølsene. Velg bort de feteste dressingene og spis rikelig med salat og grønnsaker.

Her får du flere enkle og sunne ferietips:

■ Spis regelmessig hver 3–4 time.

■ Start alltid dagen med frokost. Da kommer forbrenningen i gang og senteret som regulerer metthetsfølelsen i hjernen fungerer bedre.

■ Drikk jevnt med vann gjennom hele dagen – det er den beste tørstedrikken!

■ Nyt sommerens frukter og grønnsaker.

■ Ha frukt og grønnsaker lett tilgjengelig slik at du har noe å ty til når du får lyst på noe ekstra.

■ Planlegg dagens måltider. Vet du at du skal på grillfest på kvelden, kan du passe på å spise litt lettere, men regelmessig tidligere på dagen slik at du bare er litt sulten og ikke skrubbsulten til kvelden.

■ Velg heller litt oljedressing eller kesamdressing enn fete sauser og dressinger.

■ Velg grove korn og brødvarer også til turmaten – den gir metthet som varer lengre.

■ Nyt et glass med vin, men drikk vann ved siden av.

■ Skal du på tur – kort eller lang – så ha en plan for måltidene. Tilbereder du turmaten på forhånd, slipper du å ty til enkle, usunne og ofte dyre løsninger. Litt forberedelser, og du kan servere sunne og smakfulle måltider både på stranden, på piknik i skog og mark eller på bilturen.

■ Kos deg med maten! Hvordan holder du sommerformen? Dersom du har brukt våren til å komme i god form, bør du lage en plan for hvordan du skal holde formen gjennom sommeren. Det er nemlig slik at det tar lenger tid å komme i god form enn det tar å bli i dårlig form igjen. Har du i tillegg klart å bli kvitt noen kilo før badesesongen, er jevnlig trim det beste du kan gjøre for å holde de nylig tapte kiloene borte. Hvilke treningsmuligheter gir dine ferieplaner? Når på dagen passer det best å legge inn en treningsøkt? Hva med å utnytte morgenstunden mens resten av huset sover? Kom deg ut på en deilig morgentur – og avslutt med et forfriskende bad! Husk at du også kan være aktiv på andre måter enn trening. Tenk aktivitet i alt du gjør – bruk bena, ta sykke- len, svøm og lek aktivt med barna.

Her er noen tips til hvordan du kan finne tid, inspirasjon og motivasjon til å holde deg i form gjennom ferien:

■ Ikke la formen svinne hen i solstolen, men vær aktiv på stranden. Finn noen å spille strandtennis med, gå tur langs stranden eller legg på svøm.

■ La andre ta ansvaret for midda- gen, og erstatt den energirike aperitiffen med en energiforbru- kende treningsøkt før middag. Avslutt med et forfriskende bad.

■ Ikke la regnværet stoppe deg. Sommerregn er deilig og forfris- kende – selv i dårlige klær.

■ Bruk tid til lek og moro med både store og små.

■ Vet du med deg selv at det blir vanskelig å komme seg ut på tur i sommervarmen, så inngå en avtale med en venn eller venninne om gjensidig gruppepress: Send hverandre en sms hver gang dere har trimmet. Litt gjensidig ”press” kan gjøre underverker.

■ Få med deg en av hyttenaboene eller ferievenner på tur. Det er flere enn deg som ønsker å holde kiloene borte og formen oppe gjennom sommeren.

■ Lag en trimavtale med deg selv, og heng den opp et sted hvor du ikke kan overse den. Kryss av for hver gang du trener eller går tur slik at du kan motivere deg selv til å nå målet ditt. Lov deg selv en premie h vis du holder avtalen!

God ferie!