I likhet med annen muskulatur i kroppen, er fysisk aktivitet og trening godt for hjertet ved at det gjør hjertemuskelen sterkere. Hjertemuskelcellene blir større og jobber mer effektivt, og hjertet pumper mer blod med mindre anstrengelse. Fysisk aktivitet påvirker også blodårene positivt ved at de blir åpnere og "glattere" på innsiden, dvs blodstrømmen får mindre motstand. Blodårene reguleres også bedre ut i fra behov for blodgjennomstrømming.

Holder vekten nede

For noen kan det å trene (kondisjon) 3-5 ganger i uken redusere behovet for blodtrykksmedisiner. Trening kan også ha en indirekte gunstig effekt på blodtrykket ved at trening bidrar til å holde vekta nede.

Flere studier har vist at fysisk aktivitet er gunstig og har en betydelig effekt på magefettet og fettet rundt organene, uavhengig av vekttap, i løpet av bare noen måneder. Det er en sterk sammenheng mellom dette fettet og risiko for hjerte- og karsykdom. En mulig mekanisme bak dette er økt blodgjennomstrømming i fettvevet etter fysisk aktivitet, og at fysisk aktivitet bidrar til at musklene forbrenner mer fett. Kondisjonstrening med moderat til høy intensitet ser ut til å ha større effekt enn trening med lav intensitet eller styrketrening.

Reduserer fettstoffer

Å være i aktivitet gjør også kroppen bedre i stand til å håndtere påfyll av karbohydrater og fett i maten i blodomløpet. Trening reduserer økningen av fettstoffer i blodet etter et fettrikt måltid, noe som kan feste seg til åreveggene og øke risikoen for hjerteinfarkt.

Kroppen blir sterkere og friskere bare noen timer etter at du begynner å trene. Etter bare én økt med kondisjonstrening får du bedre helse. I rundt 48 timer etter en treningsøkt vil musklene fortsette å forbrenne mer glukose enn til vanlig, og dermed holde blodsukkeret på et normalt nivå. Etter noen få treningsøkter vil insulinsensitiviteten bli bedre, noe som videre gir bedre blodsukkerkontroll. Lett muskelarbeid, som f.eks. gåing og sykling, øker musklenes energiforbruk med 30-50 ganger. En trent muskel bruker fett som energikilde i større grad enn en utrent muskel.