Det har vært fokus på hjertehelse, kosthold og fysisk aktivitet den siste tiden. Begrepene svirrer i luften. Mettet eller flerumettet fett? Dårlig eller godt kolesterol? Hvor mye kan vi stole på forskning, og hva er et hjertevennlig kosthold? Linda Granlund er direktør for Helse og ernæring hos Mills, har doktorgrad i ernæring og solid fagbakgrunn.

For mye mettet fett

Vi vet ikke helt hvorfor det er en økning i denne aldersgruppen, men vi har sett en økning i inntaket av mettet fett over flere år, og dette kan selvfølgelig ha en sammenheng. Inntaket av mettet fett, som vi finner mye av i fete meieri- og kjøttprodukter, ligger cirka 60 prosent høyere enn det som er anbefalt. Vi vet at mettet fett øker kolesterolet, noe som igjen øker risikoen for hjerte/karsykdommer, sier Granlund.

Flere kvinner rammes

Den nevnte 11%-økningen skiller ikke på menn og kvinner, men vi vet at flere kvinner enn menn døde av hjerte/karsykdommer i 2012. De nye opplysningene gjør noe med den tradisjonelle tanken om at den typiske hjerte/kar-pasienten er overvektige menn over 50 år. Vi bør i alle faser av livet vårt tenke gjennom om kostholdet vårt er hjertevennlig.

Ikke noe hokus pokus

Et hjertevennlig kosthold er egentlig ikke noe hokus pokus. Det består av mye frukt og grønnsaker, mye fisk og mindre bearbeidet kjøtt. Fiber er sunt, det får du blant annet i grove kornprodukter. Glem meierismøret, velg heller hjertevennlig margarin, og bruk flytende margarin, olje eller myk margarin til steking. Og et hjertevennlig kosthold skal selvfølgelig være lavt på salt, slår Granlund ettertrykkelig fast.

Følg med på kolesterolet

Det er overbevisende dokumentasjon for at hvis du bytter ut mettet fett med flerumettet fett så reduserer du kolesterolet og risikoen for hjerte/karsykdommer. Høyt kolesterol er en viktig risikofaktor for hjerte/karsykdommer, og du kan ikke merke på kroppen om det er høyt. For å sjekke om du er i risikosonen er det smart å be fastlegen å måle kolesterolet ditt regelmessig, ifølge Granlund.

Tre smarte huskeregler

Et godt råd er å lytte til rådene fra helsemyndighetene. De er grundig faglig forankret, og har tatt hensyn til all tilgjengelig dokumentasjon, sier Granlund. Når det gjelder riktig fett, foreslår hun følgende tre huskeregler:

  1. Velg plantefett fremfor dyrefett.
  2. Sjekk på deklarasjonen hvor mye fett produktet inneholder. Velg det produktet som har minst fett.
  3. Jo mykere, desto sunnere … For å vite hvilken type fett et produkt inneholder kan du se hvor mykt det er i kjøleskapet. Er det mykt eller flytende (oljer og flytende margariner) så inneholder det mye av gunstig, umettet fett. Er det hardt (meierismør), så inneholder det mye av det ugunstige, mettede fettet som du skal holde deg mest mulig unna.