Av Tessa Sørensen, treningsspesialist og blogger

Være sammen med en eller flere jeg liker, gode historier, smil, latter og litt svette. Dette er mange av mine ingredienser til en perfekt dag.

Hverdagen til de fleste består av mange oppgaver og litt for lite tid. Energien brukes på gjøremål, arbeid og forpliktelser. Når tiden endelig strekker til er det lett å prioritere å møte venner, istedenfor den ekstremt effektive treningsøkten som du vet er bra for deg. Men med litt kløkt så trenger du ikke velge. Du kan få i pose og sekk; både være sosial og få en god treningsøkt.

Å trene sammen med andre er et av de mest effektive verktøyene vi har for å fortsette å være aktiv over tid, ifølge en rapport fra Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. De som trener med andre er aktive i et lenger tidsperspektiv enn de som trener alene. Man kan stille seg spørsmålet "hvorfor?" Men jeg synes ikke det er like interessant som "hvordan kan vi bruke dette til din fordel?"

La oss se på ditt treningsliv som et maratonløp istedenfor en sprint. Hvis du skal gjennomføre vil det ikke være farten de første 100 meterne som er avgjørende for om du kommer i mål. Det er gjennomsnittsfarten på alle de 42 195 meterne som teller. I ditt samlede treningsliv er det resultatet ved målstreken du avgjør din treningssuksess ut fra. Det er ikke den ene ekstremt effektive treningsøkten som du tenker er bra for deg, eller de første åtte ukene med trening. For i den store sammenheng, hvis vi ser hele ditt treningsliv under ett, er dette kun de første 100 meterne. Med det mener jeg at det ikke alltid er så viktig om hver eneste økt er like effektiv, fordi summen til slutt blir større fordi det blir morsommere når du har noen å dele treningsopplevelsen med.

Å trene sammen med andre handler altså om mye mer enn kun effektivitet per minutt og kvalitet i hver bevegelse. Dette er selvfølgelig ikke uviktig, men mestring og glede er viktigere for deg når du skal igang med trening. Velger du riktige mennesker eller aktivitet, kan det være lystbetont, sosialt stimulerende og motiverende. Det vil bli vanskeligere å hoppe over en økt. Du vil oppleve muligheten for å bli inspirert av andre mennesker. Og treningen kan til og med oppleves mer stimulerende fordi du har noen å sparre med, som forstår hva du går gjennom og er der hele veien.

I vårt nabolag har jeg satt igang en felles styrkeøkt som samler barn, ungdom og voksne. Det er en enkel basisøkt hvor det sosiale får en like stor plass som selve treningen. Og uansett vær eller vind blir det trening, så det er forutsigbart for alle.

Slik kommer du igang:

  1. Tenk gjennom hva du vil bruke treningstiden din til.
  2. Finn en venn eller gruppe som du kan trene sammen med.
  3. Avtal faste tider og hva som skjer hvis det blir frafall. Terskelen for å avlyse må være høy, så det forplikter over tid.

Treningsøvelser: 10 stk * 2-3 serier per øvelse.

Jeg har laget tre øvelser som passer for to stykker. Dere trenger ikke noe treningsutstyr, kun hverandre. Og kan gjøres overalt, uansett om dere vil være ute i naturen eller inne.

Bli kjent med Tessa!

Tessa Sørensen sin treningsfilosofi handler om å se hele deg. Oppgaven hennes er å skape treningsopplevelser som gir deg lyst til å være aktiv og leve sunt.

Hun har en bakgrunn som tidligere eliteseriespiller i håndball. Utdannet ved Norges Idrettshøyskole og har en bachelor i pedagogikk fra lærerutdanningen ved Høyskolen i Oslo. I jobben med kunder fokuserer hun på mestring og samtale for å nå målsetninger og skape varige endringer.  Hun hjelper deg med å sette mål, videreformidler kunnskapen du trenger for å nå målene, og viktigst av alt - hun gir deg lyst til å trene. «Vi er skapt for bevegelse» mener Tessa, noe som driver henne i stadig søken etter å finne din begeistring for aktivitet og trening.