– Mennesker som lever med vedvarende utmattelse kan ikke hvile seg til krefter, i motsetning til de som «bare er slitne». Det finnes ikke utmattelsesdempende medisiner. Derfor er det ekstra viktig å lære seg hvordan man mestrer livet med utmattelse. Vedvarende utmattelse er et vanlig symptom ved mange sykdommer som blant annet revmatisme, mage- og tarmsykdom, kreft, slag og diabetes, sier psykologspesialist Elin Fjerstad ved Diakonhjemmet sykehus.

Ekspertens mestringstilbud

Fjerstad er psykolog og møter mange pasienter med kronisk sykdom kombinert med vedvarende utmattelse. Hun samarbeider med Norsk Revmatikerforbund (NRF) om å holde mestringskurset «Energigiverne» for likepersoner, og har sammen med Torkil Berge og Lars Dehli utgitt boken Energityvene. Diakonhjemmet tilbyr tre opplegg som er basert på kognitiv terapi: Individuell behandling, kurs og veiledet selvhjelp.

– Dersom du ikke har krefter til å leve det livet du ønsker å leve, kan du fort bli deprimert, og det er det siste du trenger når du har utmattelse. Da er det ekstra viktig å komponere en god hverdag med balanse mellom aktivitet og hvile, og å tette unødvendige energilekkasjer, sier Elin Fjerstad.

Balanse mellom aktivitet og hvile

– Du bør tenke som en idrettsutøver. De trener, men de er også veldig gode på hvile. Noen mennesker med vedvarende utmattelse hviler for mye. Det er viktig å hvile akkurat passe. Ikke legge lista for høyt og ikke for lavt, men finne den gylne middelvei. Vi mennesker er forskjellige. Noen trenger push til å trene mens andre trenger å roe seg ned og hvile mer. Det er en vanskelig balansegang man kan trenge hjelp til å finne, mener Fjerstad.

Snakk med likepersoner

– Vi anbefaler mennesker som har en revmatisk diagnose, og som lever med fatigue, å snakke med NRFs utdannede likepersoner. De rådgir andre som har samme sykdom. Det er godt å ha noen å snakke med som virkelig forstår, og som selv er i samme situasjon. Det er hjelp å få! Og husk å gjøre ting som du synes er gøy og som gir deg livsglede. Det vil nemlig gi deg økt energi, sier generalsekretær Tone Granaas i NRF.

10 gode råd ved utmattelse fra NRF og Elin Fjerstad:

  1. Prøv å ta regi på dagen og unngå at utmattelsen bestemmer alt.
  2. Planlegg dagen og uken din.
  3. Prioriter viktigheten av gjøremål.
  4. Gjør ting som gir glede.
  5. Ha god balanse mellom det som gir, og det som tar, energi.
  6. Ikke hold på for lenge med en aktivitet. Ta pauser.
  7. Sørg for nok søvn.
  8. Ha gode hvilestrategier (hvile, gå tur eller annet som fungerer for deg).
  9. Vær i fysisk aktivitet. Delta gjerne på lavterskeltilbudet «Kom i form med NRF».
  10. Ha et sunt kosthold.