– Stillesitting er den største utfordringen hva angår den norske folkehelsen. Og jeg føler det bare blir verre. Norge ligger på Europa-toppen i vektøkning blant barn og unge, fordi de får lov til å sitte foran enten en tv-skjerm eller en pc-skjerm. De blir også kjørt til skolen, barnehagen, og hit og dit.

Likevel mener han at det er lite som skal til for å endre situasjonen. For den tidligere toppidrettsutøveren Dag Otto Lauritzen har selv blitt sittende på sidelinjen ved flere anledninger, men aldri latt seg stoppe av den grunn. Nå ønsker han å motivere alle til å bevege seg litt mer.

– Finn tid til å gå en tretti minutters lang tur hver dag, eller kanskje femti minutter tre ganger i uken. Det kan også hjelpe å finne en venn som du kan gå med, og lage en slags forpliktende, men hyggelig avtale om å gå noen ganger i uken. Å lage en slik avtale, og samtidig la det bli en god vane gjør at denne gåturen ikke lenger blir noe du føler du må gjøre, men heller noe vil lengte etter.

Dramatisk episode

Dag Otto vet hva han snakker om. Han begynte å få problemer med hjertet i 1993, i sitt nest siste år som toppsyklist. Først forsto han ikke helt hva det var; han ble matt, og kjente at hjerterytmen var mye høyere enn normalt, selv etter trening. Han klarte å holde stand med medisiner en stund, men ofte måtte elektrosjokk til. Deretter fulgte flere operasjoner og noen komplikasjoner. I 2014 da han og makkeren Kristian Ødegaard fra ”På tur med Dag Otto” forsøkte å gjennomføre et verdensmesterskap i triatlon i London, ble det dramatisk.

– I en episode måtte jeg bryte løpet da jeg fikk hjerteflimmer og lungene fulle av blod, så det var absolutt ikke veldig helsemessig gunstig. Jeg stoppet opp til slutt, men burde sikkert ha stoppet før.

Men hjerteproblemene tok ikke motivasjonen og humøret fra Lauritzen, snarere tvert imot. Han holder et høyt aktivitetsnivå, og er like sterk i troen på at bevegelse er den beste medisinen.

– Hjerteflimmeret er nesten borte, men en vene fra lungene til hjertet har tettet seg, så jeg føler at jeg går på tre sylindere i stedet for fire. Og jeg merker jo det, jeg greier ikke å yte maks, men det må jeg jo ikke heller.

Selv om han ikke lenger er i toppform, har han en høy livskvalitet. Han ser hvor viktig det er å justere sine egne forventninger etter realitetene, selv om det ikke alltid er like lett.

Viktig med bevegelse

– Jeg har truffet veldig mange som har hatt forskjellige reaksjoner etter sine respektive hjerteproblemer og hjerteoperasjoner, men selv har jeg i grunn aldri hatt angst for at ting skal bli verre enn det tidligere har vært. Heller motsatt har jeg tenkt at mitt bidrag i forbindelse med at jeg har en utfordring, som er den at jeg må trene, kan hjelpe andre til å gjøre det samme.

Er det noe Dag Otto Lauritzen brenner for, så er det å få folket i bevegelse. Uansett på hvilket nivå og uansett hvilke fysiske forutsetninger man i utgangspunktet har.

– Jeg er ikke ute etter at folk skal vinne Birken, jeg er mer opptatt av breddeidretten. Det er viktig at man beveger seg bare litt mer enn man gjør til vanlig. Det er ikke så mye som skal til, og små ting blir til sjumilssteg i løpet av et år.

Gjør det beste ut av situasjonen

Han ser at det kan være tungt å komme i gang, spesielt hvis du er syk eller har en redusert fysikk av en annen grunn.

– Når det er tungt bare å komme seg opp av senga, er det klart at det er vanskelig å ta grep, men det handler om motivasjon og viljestyrke. Et godt eksempel på dette er en venn av meg som begynte å trene i sen alder. Etter en uheldig ulykke ble han lam. Men han fortsatte å trene, og sitter nå i en stol og sykler inn Sørkedalen og opp fjell. Det handler om å gjøre det beste ut av situasjonen.

– Jeg har vært ute og syklet med en 30-åring som veide 189 kilo. Han trodde ikke at han i det hele tatt ville komme seg opp på en sykkel. Men han smilte med hele kroppen i halvannen time. Etter den turen kjøpte han seg en sykkel, og nå har han gått ned 70 kilo. Sykling er en snill form for trim hvis det gjøres riktig. Finn den treningsformen som passer deg, avtal gjerne med din partner eller venn og kom deg ut i naturen – det gir mersmak. Man skal selvfølgelig ikke gjøre noe som er på kant med det legene sier, men i de aller fleste tilfeller er det aller beste å være i bevegelse, avslutter han.