Kreft er ikke en sykdom som oppstår over natten. Visste du at kroppen kan bruke hele 20 år på å utvikle en kreftsvulst? Selv om det ikke er noen garanti mot å utvikle kreft, er det likevel flere ting du kan gjøre for å redusere risikoen.

- Man kan gjøre endringer i forhold til livsstilsfaktorene. Ikke røyke, spise sunn mat og mosjonere. Det er disse tingene som er aller viktigst, sier leder for avdeling for kreftbehandling ved Oslo universitetssykehus, Kjell Magne Tveit.

Reduser kreftfaren med sunnhet

En rapport fra Kreftregisteret viser at risikoen for kreft økte den siste femårsperioden.

- Man sier gjerne at to tredjedeler av krefttilfellene skyldes ukjente årsaker. En del er genetisk, men det er ikke mange prosent. Til slutt har vi livsstilsfaktorene. Det er røyking, usunt kosthold og manglende aktivitet. Disse faktorene bidrar til en tredjedel av tilfellene, sier Tveit.

Men det er altså noen tiltak du kan gjøre for å minske risikoen. Her kommer ti enkle tips til hvordan du kan oppnå en sunnere livsstil:

  1. Vær i aktivitet. En generell anbefaling er mellom 30 og 60 minutters moderat og intensiv aktivitet per dag. Så la bilen stå og ta beina fatt til jobb og skole.
  2. Ta trappene. Noe så enkelt som å erstatte heisturen opp til kontoret med trappene fører til bedre helse og en sunnere kropp. Kroppsfettet reduseres, blodtrykket faller og lungekapasiteten øker, samtidig som du får strammet opp lår og rumpe. Du vil merke en betydelig forbedring i åndedretten etter kun to uker.
  3. «Smugmosjoner». Sitter du mye stille på jobb og ellers i hverdagen? Ta pauser, reis deg opp og beveg på kroppen. Det gjør en stor forskjell på det totale daglige energiforbruket ditt.
  4. Kutt ned på alkoholen. Ved å redusere alkoholinntaket minsker du risikoen for å få kreft, og du får generelt en bedre helse.
  5. Unngå intens soling. Solstråler er bra for kroppen og hjelper oss med å produsere vitamin D, men bare i små mengder. Ta derfor pauser fra sola og beskytt huden med solfaktor, slik at du ikke blir brent.
  6. Ha gode matvaner. Velg magre produkter fremfor produkter med mye mettet fett. Bytt ut sjokoladen og potetgullet i ukedagene med sunn snacks som grønnsaker og frukt. Sosiale medier som instagram og pinterest bugner over av spennende og sunne oppskrifter.
  7. Hold deg unna tobakk. Nikotin er et avhengighetsskapende, giftig stoff. Røyk fører til lungekreft, som er den kreftformen flest nordmenn dør av.
  8. Lag en treningsplan. Planlegg øktene dine, og sett av tid til å trene. Inngå gjerne treningsavtaler med venner og familie. Hvis du har avtalt å møte noen blir det straks vanskeligere å droppe treningen.
  9. Ha med matpakke. Lag en sunn nistepakke du kan ha med deg på jobb eller skole. Slik unngår du å kjøpe en rask, usunn lunsj på nærmeste kiosk. Det verste du kan gjøre er å gå sulten på butikken.
  10. De klassiske «fem om dagen». Få i deg nok frukt og grønt. Er du ikke glad i frukt eller grønt og trenger en rask løsning? Lag en forfriskende fruktsmoothie eller grønnsaksjuice!

Kjenn kroppen din

Det er så lite som skal til, og selv de minste endringer kan redusere faren for kreft betraktelig. Det å oppdage kreft på et tidlig stadium kan også øke muligheten for å overleve sykdommen. Det er essensielt å kjenne kroppen sin for å kunne oppdage endringer som kan være symptomer på kreft.

Undersøkelser hos legen og deltagelse på screeningprogram kan bidra til å oppdage kreft tidlig. Screeningprogram er masseundersøkelser som har til hensikt å oppdage kreft i et tidlig stadium.

- Tidlig screening som nå gjøres kan være viktig for å forebygge kreft tidlig. Det brukes på brystkreft og livmorhalskreft, og har nå begynt å brukes på tykktarmskreft, sier Tveit.

Her finner du mer informasjon om tilgjengelige screeningprogram.