Av Kreftforeningen

Hvorfor rammer denne kreftformen oss i Norge så hardt? Det har vi per i dag ikke svar på, men vi vet at tarmkreft har en sammenheng med levevanene våre, og at disse har endret seg de siste årene. En ny internasjonal rapport fra World Cancer Research Fund (WCRF) bekrefter at tarmkreft er en av de kreftsykdommene som i størst grad kan forebygges. Vi vet mye om hvordan vi kan redusere risikoen, og rapporten gir oss enda sterkere bevis for at sunne levevaner kan bidra til å redde liv.

De fleste tilfellene av kreft i tykk- og endetarm oppstår uten at det er noen kjent årsak til det, og det finnes derfor ingen garanti for å unngå kreft. Men det er klare holdepunkter for at du, ved å ha gode levevaner, kan redusere risikoen: Spis og drikk sunt og variert, beveg deg nok og ikke røyk.

Matens betydning

WCRF har funnet at dersom du spiser 90 gram fullkorn om dagen, reduserer du risikoen for tarmkreft med hele 17 prosent. Det kan du enkelt få i deg ved for eksempel å spise en skive med grovbrød til frokost, fullkornsris og noen gulrøtter til middag, og litt frukt med spiselig skall, som eple og pære. Forskerne mener at en mulig årsak til at fiber, som vi får gjennom grove kornprodukter og grønnsaker, minsker risikoen for kreft, er at fiber får maten til å gå raskere gjennom tarmen. Dessuten har fiber en gunstig effekt på tarmfloraen og binder opp mulige kreftfremkallende stoffer i tarmen, slik at de er i mindre kontakt med tarmslimhinnene.

Det er også smart å spise mer bønner og fisk enn kjøtt. Kjøtt er en naturlig del av kostholdet til de aller fleste av oss, men det er viktig å være klar over at mye rødt eller bearbeidet kjøtt øker risikoen for kreft i tykk- og endetarm. Storfe, lam og svin regnes som rødt kjøtt, mens eksempler på bearbeidet kjøtt er pølser, bacon og kjøttpålegg, som er saltet eller røkt. Dersom du også stumper røyken, og bytter ut alkohol med annen drikke i det daglige, har du gjort flere gode ting for helsa di.

Unngå overvekt

Sannsynligvis fører mye fettvev til høyere produksjon av hormoner, som igjen kan påvirke hvordan cellene i kroppen deles. Forskning viser at overvektige ofte har mer av hormonet insulin i blodet enn de med normal vekt. Insulin ser ut til å kunne stimulere utviklingen av tarmkreft. Ved å ha en sunn kroppsvekt, reduserer du risikoen for denne type kreft. For å unngå overvekt, må det du spiser og drikker være i balanse med hvor fysisk aktiv du er.

 

Anne Lise Ryel

OPPFORDRER TIL SCREENING: – Fra 2019 vil alle menn og kvinner i Norge bli invitert til å delta i et nasjonalt tarmkreftscreeningprogram det året de fyller 55 år. Kreftforeningen oppfordrer alle som blir invitert til å delta, forteller Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen.


 

30 minutter er alt som skal til

– Døgnet har 48 halvtimer – bruk minst én av disse halvtimene til å være i aktivitet, fortsetter Ryel.

Alle former for aktivitet har positiv effekt på helsa. Den aktiviteten som er en naturlig del av din daglige rutine er mye bedre enn ingenting, så prøv å få noen nye rutiner: Ta trappen i stedet for heisen, gå eller bruk sykkelen til venner, togstasjonen, jobben eller skolen, gå av bussen et stoppested før du skal, eller benytt en parkeringsplass hvor du må gå siste biten. Det er aldri for sent å redusere stillesitting i hverdagen. Vårt beste råd er å satse på hverdagsaktiviteter som gir bevegelse, så kan du gjerne spe på med forskjellige former for trening. Velg den mosjonsformen du liker best, gjerne sammen med andre slik at det blir lettere å gjennomføre. Det viktigste er at aktiviteten gir deg en opplevelse av mestring og dermed gir motivasjon til å fortsette.

Screening kan redde liv

For de fleste kreftformer er det et mål å oppdage dem så tidlig som mulig. Tarmkreft som oppdages tidlig er lettere å behandle, og det trengs ofte mindre omfattende behandling. Det gir færre senskader og bedre livskvalitet.

– Fra 2019 vil alle menn og kvinner i Norge bli invitert til å delta i et nasjonalt tarmkreftscreeningprogram det året de fyller 55 år. Kreftforeningen oppfordrer alle som blir invitert til å delta, avslutter Ryel.

FAKTA

Faktorer som kan minske risikoen for tarmkreft:

  • Fiberrikt kosthold med mye grove kornprodukter, grønnsaker og frukt
  • Regelmessig fysisk aktivitet, minimum 30 minutter hver dag
  • Unngå overvekt

Faktorer som kan øke risikoen:

  • Lite fysisk aktivitet og overvekt
  • Høyt inntak av fet, stekt og røkt mat, rødt kjøtt og bearbeidede kjøttprodukter
  • Høyt forbruk av alkohol
  • Røyking
  • Høy alder
  • Polypper og adenomer (godartede små svulster) konsentrert på et sted i tarmen, og som ikke blir behandlet
  • Betennelsessykdommer som ulcerøs kolitt og crohns sykdom
  • Tidligere strålebehandling mot bekken
  • Tidligere tarmkreft

Faresignalene for tarmkreft:

  • Endring i avføringsmønster
  • Slim i avføringen
  • Følelse av at tarmen ikke tømmes ordentlig ved avføring
  • Luft i tarmen, følelse av å være oppblåst
  • Magesmerter
  • Blod i avføringen
  • Vekttap
  • Blodmangel (lav blodprosent og/eller lave jernlagre)

Oppsøk fastlegen din dersom du har en eller flere disse symptomene i tre-fire uker.