Monica Lund var takknemlig for å være i god form da hun måtte gjennom behandling for brystkreft i 2013, og bestemte seg for å være så aktiv som mulig under hele behandlingen. Hun har stor tro på trening som verktøy for å mestre sykdommen, og et av hennes store ønsker er at personlig trening tilbys som en naturlig del av kreftbehandling.

Tobarnsmoren har gått gjennom flere runder med behandling og har måttet tilpasse treningen hele veien.

– Under den sterkeste cellegiftbehandlingen trente jeg ikke mye, men nok til at jeg følte formen ikke gikk helt i bunn.

Da hun fikk strålebehandling hver dag i fem uker gikk hun inn for å gå eller løpe tolv kilometer til og fra hver behandling.

– Som personlig trener ble jeg sjokkert over hvor bra kroppen responderte på denne utfordringen. Det var fryktelig tungt i starten, men ble lettere for hver uke, og etterhvert følte jeg at jeg sparket kreften i rumpa. Det ga meg en enorm styrke, både mentalt og fysisk. Jeg hadde nok et annet utgangspunkt enn de fleste, men jeg tror det er viktig å prøve å være så aktiv som mulig, på nivået som er riktig for den enkelte. Bruk «Pusterommet» om du er så heldig å ha et på sykehuset.

Reduserer bivirkninger, angst og stress

Fysisk aktivitet under og etter kreft er viktig av mange grunner; det gir energi, kan redusere bivirkninger som kvalme og utmattelse, og ikke minst er det sunt for den mentale helsen. 

– Fysisk aktivitet er en viktig faktor for den fysiske helsen og er positivt relatert til blant annet tarmfunsksjon, immunstatus og energibalanse. Det innvirker også på en rekke andre biologiske mekanismer som kan påvirke utviklingen samt risikoen for tilbakefall og senskader. Mange som har vært igjennom kreft sliter med fatigue, tap av muskelmasse og dårlig søvn, forteller Veronica Ilebekk, som er personlig trener i Actic, og spesialist innen helse og rehabilitering. 

Dessuten er trening vist å dempe symptomer på angst og depresjon, og redusere stress.

Trening forebygger senskader og bivirkninger av kreftbehandling, det kan bedre søvnen og det er godt for den mentale helsen, ifølge personlig trener og spesialist innen helse og trening, Veronica Ilebekk. Foto: Privat

 

Men det er tungt å komme i gang med trening igjen under eller etter behandling. Hos Actic jobbes det mye med motivasjonspsykologi.  

– Mange som har vært kreftsyke får blant annet depresjoner og angst. Etter sykdom kan du være utmattet, sove dårlig og rett og slett være ødelagt i kroppen, og det kan være veldig vanskelig å starte, sier Ilebekk, og benytter anledningen til å oppfordre familie og venner til å være med ut og støtte opp. 

– For å finne motivasjon pleier vi å spørre om hva de vil oppnå. Er det et halvmaraton setter vi små delmål, og motivasjonen øker når en ser at de nås. 

– Følte meg sterk

For Monica har treningen hatt stor betydning for hvordan hun taklet kreftbehandlingen.

– Jeg følte meg sterk og frisk. Det ga en følelse av kontroll over livet igjen. Det hjalp meg å komme raskt tilbake på jobb og overskudd til å være der for barna. Jeg følte meg mer som meg selv igjen.

Hun påpeker at hun også trengte mye hvile under den tøffeste behandlingen, og at en må lytte til kroppen.

– Klarte jeg bare å løpe fem minutter, klappet jeg meg på skulderen og sa «du klarte fem minutt, bra jobba!» Positiv tenking og selvsnakk er viktig.