Han begynte å få problemer med hjertet i 1993, i sitt nest siste år som toppsyklist. Først forsto han ikke helt hva det var; han ble matt, og kjente at hjerterytmen var mye høyere enn normalt, selv etter trening. Han klarte å holde stand med medisiner en stund, men ofte måtte elektrosjokk til. Deretter fulgte flere operasjoner og noen komplikasjoner.
Men hjerteproblemene tok ikke motivasjonen og humøret fra Lauritzen, snarere tvert imot. Han holder et høyt aktivitetsnivå, og er like sterk i troen på at bevegelse er den beste medisinen.
– Hjerteflimmeret er nesten borte, men en vene fra lungene til hjertet har tettet seg, så jeg føler at jeg går på tre sylindere i stedet for fire. Og jeg merker jo det, jeg greier ikke å yte maks, men det må jeg jo ikke heller.
Selv om han ikke lenger er i toppform, har han en høy livskvalitet. Han ser hvor viktig det er å justere sine egne forventninger etter realitetene, men det er ikke alltid like lett.

Finn den treningsformen som passer deg, avtal gjerne med din partner eller venn og kom deg ut i naturen-det gir mersmak.


– Jeg er ikke lenger på topp, men det betyr bare at jeg må nedjustere forventningene til meg selv. Kompisene mine sykler fra meg i oppoverbakkene nå, før syklet jeg i ring rundt dem. Det er klart at det er irriterende å ha begrensninger, men jeg ser samtidig at jeg er min egen største kritiker, og det viktigste for meg er å holde meg i form. Etter hvert har jeg oppdaget at mange har samme eller verre utfordringer enn meg. Jeg har en kompis som har hatt en stor hjerteoperasjon, og til tross for det, har han syklet gjennom Sibir etterpå. Sykling er hans beste medisin.

Mange bekker små

Er det noe Dag Otto Lauritzen brenner for, så er det å få folket i bevegelse. Uansett på hvilket nivå og uansett hvilke fysiske forutsetninger man i utgangspunktet har.
– Jeg er ikke ute etter at folk skal vinne Birken, jeg er mer opptatt av breddeidretten. Det er viktig at man beveger seg bare litt mer enn man gjør til vanlig. Det er ikke så mye som skal til, og små ting blir til sjumilssteg i løpet av et år.
Han ser at det kan være tungt å komme i gang, spesielt hvis du er syk eller har en redusert fysikk av en annen grunn.
– Når det er tungt bare å komme seg opp av senga, er det klart at det er vanskelig å ta grep, men det handler om motivasjon og viljestyrke. Jeg har vært ute og syklet med en 30-åring som veide 189 kilo. Han trodde ikke at han i det hele tatt ville komme seg opp på en sykkel. Men han smilte med hele kroppen i halvannen time. Etter den turen kjøpte han seg en sykkel, og nå har han gått ned 70 kilo. Sykling er en snill form for trim hvis det gjøres riktig. Finn den treningsformen som passer deg, avtal gjerne med din partner eller venn og kom deg ut i naturen – det gir mersmak. Man skal selvfølgelig ikke gjøre noe som er på kant med det legene sier, men i de aller fleste tilfeller er det aller beste å være i bevegelse, avslutter Lauritzen.