Spenningshodepine kjennetegnes av konstant verking og trykk på begge sider av hodet, og gjerne i kjeven og nakken.

– Den kommer ofte snikende i krevende perioder i livet, og kan være stressrelatert, sier Malin Steinbø Andersen, kiropraktor ved KA-klinikken i Oslo.

Smertene kan vare i alt fra 30 minutter til en uke i strekk.

Stress ned

– Spenningshodepinen kan komme av at man har gått anspent i skuldre og nakke over lengre tid, noe som forplanter seg videre oppover i hodet, forteller hun.

Ofte merker man ikke selv at man har høye skuldre. For å forebygge spenningshodepine er det noen tiltak kan kan gjøre før den setter seg.

– Vær oppmerksom på skuldrene dine i perioder med mye å gjøre. Forsøk å stresse ned på en måte som fungerer for deg. Det kan være ved hjelp av meditering, hobbyer eller trening, sier Andersen.

Hun anbefaler også å investere i en foam roll.

– Jeg bruker en slik rull hver dag for å forebygge stiv brystrygg og massere opp stram muskulatur, sier hun.

Tren opp sittestillingen

Mange får også spenningshodepine av dårlig sittestilling. Ifølge Andersen sitter alt for mange fremoverlent med hode og skuldre.   

– Sitt rett i ryggen, med skuldrene bakover, og hold hodet og ørene i en 90 graders vinkel i ett med skuldrene dine. Sitt i denne stillingen litt hver dag. Etter hvert vil du ha bygget opp en vane som kan motvirke spenningshodepine, forteller hun.

For å forebygge spenningshodepine er det viktig å trene baksiden av kroppen, og tøye ut foran. Andersen forteller at trening er bra for å motvirke stress, og for å få mer oksygen inn i kroppen.

– Tenk også på pusten din. Å puste riktig hjelper deg med å stresse ned, og reduserer hodepine og svimmelhet, sier hun.