Når jeg var barn drev jeg som veldig mange andre gutter, med fotball. Det som kanskje var litt uvanlig var at klubben hadde betalt for hele drakta og jeg brukte HELE drakta. I en alder av 12 år sluttet jeg med fotball og jeg opplevde å bli satt på min første kostholds endring, på grunn av overvekt. Dette var selvfølgelig også en kombinasjon med min epilepsi diagnose, jeg hadde mye anfall denne perioden og ble innlagt for første gang på Spesial Sykehuset for Epilepsi i Sandvika.

Et par år senere begynte jeg med bueskyting og det viste seg at jeg ble en rimelig habil skytter, det resulterte i en tredje og fjerde plass i NM. Etter hvert så sluttet jeg for min mentale styrke ble for dårlig i konkurranser. Denne har jeg jobbet mye med og den har blitt betraktelig bedre i voksen alder.

Med tanke på at sertifikat var et ikke tema den gangen, elsket jeg å sykle. Jeg syklet mye og jeg likte å sykle fort. I russeavisen sto det at, jeg var den eneste som syklet fortere enn bussen hjem fra skolen, vi snakker om en avstand på ca 10 km hver vei. Så det var ikke så voldsom imponerende.

På grunn av perioder i livet hvor jeg har vært hardt rammet av anfall, hjerne operasjon og lignende har fysisk aktivitet vært meget redusert eller lik null. I dag har mye endret seg, jeg er utdannet førskolelærer, personlig trener og trener variert. I voksen alder begynte jeg også å ta hensyn til kostholdet, da skjedde det mye med kroppen også gitt. Så i dag trener jeg mest jogging, trappetrening, styrketrening og sykling.

Jeg mener at alle kan gjøre litt, så start med din egen kroppsvekt det er utrolig mye øvelser man kan gjøre og man trenger ikke gjøre dette på et trenings senter om du er en av dem som kvier deg for å gå inn der eller om tror du må trene deg opp for melde deg inn. Jeg er med i bok som heter ”Tren ute” av Kristin Granum Rosebø, den blir gitt ut nå på våren og som det ligger i tittelen er den basert på å trene ute, noe du også vil bli godt trent av, denne vil jeg anbefale. For gjennomfører du 30 minutter fysisk aktivitet om dagen, har du gjort det Helsedirektoratet anbefaler. Mye av dette kommer frem på min instagram konto: @kennethreiss

”Alt er bedre enn ingenting”

Trappetrening også en flott treningsform, så fremt du har to friske bein. Selv er jeg 100 kg, jeg har snev av CP i venstre i side som går mest utover balansen og jeg er 47 cm rundt leggene som betyr at jeg får melkesyre bare jeg ser en trapp J Allikevel har jeg trent mye i trapper, for jeg legger det opp til mitt tempo, hva klarer jeg. Vi har ALLE ulike forutsetninger, så grunnen til at den personen ved siden av deg er betraktelig bedre enn deg, kan være flere grunnen til enn bedre trenings grunnlag.

6. juni i Holmenkollen er det en trappekonkurranse som heter ”Kollentrappa” (Se www.kollentrappa.no), jeg håper da at så mange som vil vise sin støtte og stille for å synliggjøre den gode saken under team/lag: ”Aktiv for epilepsi”, i den skrivende stund er vi 26 stk, noe som er helt fantastisk, men hvor mange kan vi klare? Her stiller mange mennesker med epilepsi, Antidoping Norge, politiet og andre som rett og slett har lyst å være med å synliggjøre saken (trøyer får man kjøpt på http://trimtex.no/no/aktivforepilepsi/).

”Har du friske bein? Kjør på”

Som dere skjønner, trenger ikke trening være vanskelig eller komplisert, gjør det enkelt og ha det gøy. Tren gjerne sammen med noen, for gjør du en avtale, er det lettere å komme seg på trening.

GOD TRENING!