Av: Kenneth Reiss, personlig trener

Da jeg var 27 år gjennomgikk jeg kirurgisk epilepsioperasjon. Jeg er også utdannet personlig trener.

Selv har jeg mer eller mindre alltid vært fysisk aktiv. Det har selvfølgelig vært mindre aktivitet i perioder da anfallene har vært på det verste, som i 2001-2002 da jeg hadde 60 til 100 anfall per mnd. Allikevel har jeg hatt en oppvekst med foreldre som aldri var overbeskyttende og ga meg muligheten til å drive med den idretten jeg selv ville. Jeg har erfaring fra fotball, triatlon, bakkeløp, trappeløp, sykling, bueskyting, styrketrening og ultraløp. Er også veldig stolt av 3. og 4. plass i bueskytter NM som ungdom. Mye glede!

Det stemmer at mennesker med epilepsi kan få anfall av fysisk aktivitet, men dette gjelder et fåtall. Faktisk har studier vist at de fleste med epilepsi tåler fysisk aktivitet godt, og cirka. 35 prosent oppnår faktisk bedre anfallskontroll ved å mosjonere regelmessig. Jeg har opplevd å få anfall under trening, men da har det vært knyttet til at jeg i utgangspunktet var dårlig trent (etter hjerneoperasjonen) og startet for hardt.

Husk; Litt er bedre enn ingenting.

Jeg kan også oppleve å få anfall om energien ikke er i balanse, mat og drikke er viktig. Hva jeg trener er av betydning. Høyintens trening kan være anfalls fremkallende for meg, men trening med jevn puls fungerer bra.

Uten å holde meg fysisk aktiv hadde jeg ikke vært der jeg er i dag. Selvfølgelig fokuserer jeg på mulighetene, ikke på hindringen som i mitt tilfelle er epilepsi. Jeg har en indre motivasjon for hvorfor jeg skal nå akkurat det målet jeg har satt meg.  Jeg har sagt som Pippi Langstrømpe mang en gang ”Det har jeg aldri prøvd før, så det klarer jeg helt sikkert”. For fokuserer du nok på målet ditt, ja da kan du klare det.

Jeg var med på triatlonløpet ”Gråtassen 2014”. Da brukte jeg nesten 14 minutter på å svømme 300 meter og var absolutt sist opp av vannet. Utfordringen var at jeg kom ufrivillig under vann, og med tanke på at jeg har blitt reddet fra druknings ulykke to ganger tidligere, ga det en enorm mestringsfølelse å krysse mållinjen. Sluttiden er ikke viktig, målet var å gjennomføre. Jeg klarte det!

Jeg har drevet med styrketrening i mange år. Da passer jeg på å ikke utføre benkpress alene. Grunnen er anfallsrelatert. Om jeg skulle få anfall mister jeg muskelkraft. Du kan jo selv tenke deg utfallet. Sannsynligheten er liten, men det er jo så mange andre øvelser jeg kan utføre.

Så hva er gevinsten med fysisk aktivitet? Vel. Har du fått en epilepsidiagnose du ikke har bedt om, er det ekstra grunn til å gjøre livet best mulig. Det er ikke mer enn 30 min aktivitet om dagen som skal til for helsegevinst. Gå tur, ta trappene, sykle. Det enkle er ofte er beste.

Jeg vet at epilepsi kan være utfordrende å leve med, men ved et aktivt liv kan man unngå flere diagnoser som diabetes, hjerte/kar sykdommer og høyt blodtrykk. Å leve med epilepsi holder, gjør det ikke?

Det handler om å legge lista ut ifra eget utgangspunkt, og kanskje litt tilrettelegging. Men fysisk aktivitet har mange positive effekter, fysisk, psykisk og sosialt. Alle har godt av trening, også personer som har epilepsi.

Håper du ble inspirert til å holde deg i aktivitet!

Les mer på bloggen min - Aktiv for epilepsi