Hvis vi har for mye kolesterol i blodet, avleires kolesterolet i blodårene i de ulike organene i kroppen. Det kan skade blodårene og føre til sykdom, vanligst er hjerte- og karsykdommer.

Vi snakker gjerne om to typer kolesterol. LDL-kolesterolet kalles «det dårlige» kolesterolet og kan være sykdomsfremkallende, mens et høyt nivå av HDL-kolesterolet minsker sykdomsrisikoen og kalles derfor «det gode» kolesterolet. Balansen mellom LDL- og HDL-kolesterol er imidlertid viktig for å unngå sykdom. Risikofaktorer som røyking, høyt blodtrykk, overvekt og diabetes må sees i sammenheng med kolesterolnivåene, siden disse risikofaktorene øker faren for hjerte- og karsykdommer. Høyt kolesterol gir normalt ingen symptomer og regnes ikke som en sykdom i seg selv.

Fett som påvirker kolesterolet

Å legge om på kostholdet kan bidra til å senke kolesterolnivået. Selv om fettmengden du spiser kan påvirke kolesterolnivået i blodet, betyr ikke det at alt fett er dårlig for helsen, men du bør tenke på hvor mye, og hvilken type, fett du får i deg. De usunne fettypene kalles mettet fett og transfett. Mettet fett finnes i kjøtt og melkeprodukter og er generelt sett mindre flytende i formen enn umettet eller flerumettet fett som er de sunnere fettypene. Umettet og flerumettet fett finner vi for eksempel i matoljer, mens vi ofte finner transfett i hurtigmat og bakerivarer.

I følge Direktoratet for e-helse finnes det forskning som viser at mindre inntak av mettet fett og transfett kan senke kolesterolnivået og forhindre hjerteinfarkt og slag.

Dietter

En såkalt lavfettdiett inneholder mye grønnsaker og frukt, magert kjøtt, fisk og fugl. De som vil prøve en slik diett bør også unngå fettrike melkeprodukter og hvite bakervarer. Denne dietten bør de holde seg til i flere år.

Annen forskning antyder at en såkalt middelhavsdiett kan minske risikoen for nye hjerte- og karproblemer hos dem som allerede har hatt hjertesykdom. Denne dietten inneholder mer frukt og grønnsaker, brød, pasta, poteter og olivenolje, men mindre kjøtt, smør og fløte.

Uansett hvilken diett du vil følge for å redusere kolesterolnivået, er det viktig å også huske at mengden mat du inntar også er viktig, siden du også kan bli overvektig med en sunn diett hvis du spiser for mye av den. Overvekt er også en faktor som øker risikoen for høyt kolesterol og hjerte- og karsykdommer.

Fet fisk og omega-3

Noen leger mener at fettet som finnes i fet fisk, omega-3, er bra for deg. For de som ikke er så glade i fisk, eller av andre grunner ikke får nok omega-3 gjennom kosten, kan kjøpe tran og andre fiskeoljetilskudd både i matbutikken og på apoteket. I følge Direktoratet for e-helse er det imidlertid ikke nok gjort nok forskning i dag til å fastslå om disse påvirker kolesterolet.

Andre livsstilsendringer

Trening kan senke det dårlige kolesterolet og øke det gode, samtidig gir trening en rekke andre helsegevinster, blant annet kan det bidra til vektreduksjon. Å slutte å røyke og å ha et moderat alkoholinntak er også anbefalte livsstilsendringer for de som vil gjøre tiltak for å senke kolesterolnivået sitt.

 

Kilde: Direktoratet for e-helse