- Det handler om å gjøre de små grepene. Spise litt mindre og bevege seg litt mer, sier Bjørnar Allgot i Diabetesforbundet.

- Det har vært en veldig vekst i diabetes type 2. Vi snakker om en firedobling av antallet tilfeller de siste 20 – 30 årene. Det er også grunn til å bekymre seg over at det ikke bare er antallet som øker, men det er også en senkning i alderen på de som får denne sykdommen. Tidligere fikk man kanskje diabetes 2 i slutten av livet, men nå opplever vi at unge voksne helt ned i 20-årsalderen får det, så perspektivene rundt type 2 har blitt veldig annerledes, sier Bjørnar Allgot som er generalsekretær i Diabetesforbundet.

Rundt 200 000 har sykdommen og vet om det, mens det er en gruppe på et sted mellom 100 og 200 000 som har diabetes type 2, men som ikke er klar over det selv.

- For å få sykdommen må man for det første ha arveegenskapene, eller genetikken som trengs for å få denne typen diabetes, og i tillegg blir sykdommen utløst av overvekt og fysisk inaktivitet, tilføyer Allgot.

Kommer snikende

At så mange har sykdommen uten å være klar over det, kommer blant annet av at diabetes 2 gjerne kommer snikende. De første symptomene på at man får litt forhøyet blodsukker er gjerne at man blir trøtt, slapp og sliten. Å leve med forhøyet blodsukker over lang tid kan medføre en rekke komplikasjoner som nyresykdom, leversykdom, øyesykdommer og hjerte- og karsykdommer.

- Mange venter alt for lenge med å gå til legen. Det er godt dokumentert at det som regel går veldig mye bedre med de som kommer tidlig til behandling, enn med de som venter lenge.

Diabetes type 2 blir du ikke kvitt

Hvis man går mye ned i vekt kan man bli kvitt symptomene på diabetes 2 for en periode, men man blir ikke kvitt sykdommen permanent, og den vil komme tilbake. Selv om noen får behandling med tabletter og noen også trenger insulinbehandling er den aller viktigste behandlingen det man gjør selv gjennom livsstilen sin.

- Hva man spiser og hvor mye er av stor betydning, det er også fysisk aktivitet. De som har diabetes type 2 må faktisk ta tak sin egen livsstil selv, og det er vanskelig, men ikke umulig, sier Allgot.

- Men man trenger ikke å legge opp til store tunge treningsprogrammer og snu totalt opp ned på hele livet. De som lykkes best er de som innser at endring er nødvendig, regulerer det daglige kostholdet og beveger seg litt mer enn før.