Tekst: Lise Friis Pedersen, rådgiver ernæring, Norsk cøliakiforening

Jern dannes ikke i kroppen, og må derfor tilføres via kostholdet. Personer med udiagnostisert og ubehandlet cøliaki har en skadet tarmslimhinne, og tar derfor opp næringsstoffene i kosten dårligere, deriblant jern.

Jern tas opp i øverste del av tynntarmen, samme sted som tarmen skades ved ubehandlet cøliaki. Av den grunn kan lav jernstatus være et tegn på ubehandlet cøliaki. Flere ulike studier viser at mellom 7 og 10 prosent av personer med lav jernstatus viste seg å ha cøliaki. Det anbefales derfor at både barn og voksne med uforklarlig jernmangelanemi testes for cøliaki. Cøliakere som holder seg til et glutenfritt kosthold trenger ikke mer jern enn den øvrige befolkningen.

Vanlig mangelsykdom

Tomme jernlagre, det vil si jernmangelanemi, er en av de vanligste mangelsykdommene i verden. Verdens Helseorganisasjon regner med at opptil 700 millioner mennesker lider av jernmangel.

Det er mange grunner til jernmangel, for eksempel kraftige menstruasjonsblødninger eller blødninger fra mage-tarmkanalen, for lite mat, dårlig og ensidig kosthold eller spiseforstyrrelser. Kvinner og barn er mer utsatt for jernmangel enn menn. De spiser mindre, samtidig som behovet er større.

Ungdom i vekst har ofte jernmangel, og unge, menstruerende kvinner, som er veganere og som spiser lite, er de som er de mest utsatte. Gravide, ammende og de som har en sykdom som hindrer opptak av jern fra tarmen, for eksempel ubehandlet cøliaki, har også stor risiko for jernmangelanemi. Barn kan også være utsatt da de har små mager og blir raskt mette. Noen barn drikker også mye melk, blir mette av det og fortrenger dermed annen jernholdig, sunn mat.

Opptak av jern

Jern finnes i to forskjellige former. Hemjern som finnes i animalske matvarer, og som tas lettest opp og nyttiggjøres best i kroppen, og ikke-hemjern som finnes i både vegetabilske og animalske matvarer. Ikke-hemjern må spaltes av syren i magesekken før det kan tas opp i tarmen. Det er også avhengig av et lavt inntak av hemmere – som kalsium, fiber, kaffe, te og vin. C-vitamin øker opptaket av jern. Derfor er det lurt å spise C-vitaminrike matvarer, for eksempel sitrusfrukter, sammen med jernrike måltider.

For mye av det gode?

Det er også skadelig med for mye jern i kroppen, så ikke begynn med jerntabletter før jernmangel er påvist av lege. For høyt jerninntak kan føre til avleiringer i forskjellige organer, noe som igjen kan føre til at organfunksjonene kan påvirkes og man får plagsomme sykdommer. Hemokromatose er en arvelig tilstand der man har for mye jern i kroppen, og man regner med at 0,5 prosent av befolkningen lider av dette. Leddsmerter, trøtthet og slapphet kan være symptomer på hemokromatose.