Av Sierra de Goldsmith, klinisk ernæringsfysiolog og Dr. Schär-konsulent.

Ved cøliaki oppstår det en betennelsesreaksjon i tarmen ved inntak av mat som inneholder gluten. Gluten er et protein som finnes i korn av hvete, bygg og rug. Betennelsesreaksjonen skader tarmsystemet. Over tid fører dette til nedsatt opptak av næringsstoffer og andre relaterte symptomer som tretthet, magesmerter, oppkast, diaré og vekttap hvis sykdommen forblir ubehandlet.

Det er viktig å erstatte den maten man må utelukke på en skikkelig måte for å unngå feilernæring.

Symptomene er mange, men varierer fra individ til individ. Ved mistanke om cøliaki bør man oppsøke lege for en klinisk undersøkelse. Det er viktig å ikke slutte med gluten i kostholdet før undersøkelsene skal finne sted da dette kan føre til at testene viser et negativt resultat til tross for at cøliaki er til stede.

Dersom analysen viser at man har fått cøliaki, så består behandlingen av en glutenfri diett. Når gluten utgår i dietten, vil det skadde tarmsystemet etter hvert heles og næringsopptaket bli økt til et normalt nivå på nytt. Den medisinske behandlingen av cøliaki er med andre ord en livslang glutenfri diett. Det glutenfrie livet innebærer en stor omstilling som også medfører to store utfordringer: Å fullstendig eliminere gluten og erstatte glutenholdige produkter med andre matvarer.

Utelukk Gluten

Hvis man har cøliaki er det viktig å ha en streng glutenfri diett. Selv små mengder gluten har vist seg å forårsake skade på tarmen, enten du opplever symptomer eller ikke. Det er helt nødvendig å orientere seg om hvilke ingredienser som inneholder gluten. Det må gjøres grundige analyser av innholdet i maten og man må spørre om de eksakte ingrediensene ved restaurantbesøk. Gluten finnes i brød, pasta, bulgur, noen sauser, paneringer og i enkelte ferdigretter.

Det er også en risiko for at gluten kan smitte over til andre matvarer. Det betyr at glutenholdige produkter helst ikke bør ligge i nærheten av maten du skal spise hvis du har cøliaki.

Erstatt med andre produkter

Det er viktig å erstatte den maten man må utelukke på en skikkelig måte for å unngå feilernæring. Næringsstoffer som personer med cøliaki risikerer å få for lave nivåer av, er hovedsakelig B-vitaminer og fiber, som blant annet finnes i glutenfritt grovt brød, belgfrukter og grønnsaker. Ved å oppfylle disse to kriteriene, kombinert med fysisk aktivitet og sunne matvaner generelt sett ligger forholdene godt til rette for et langt og sunt liv, akkurat som for resten av befolkningen.

Laksewrap

Edel nytelse for fiskeelskere

Ingredienser

1 pakke glutenfri wrap

150 g røkelaks

1/2 bunt gressløk

75 g rømme

crème fraîche lett eller kremost (alt etter smak)

1/2 ss pepperrot (glass)

en dæsj sitronsaft, salt, pepper fra pepperkvern

Metode

6 gressløkstrå som dyppes kort i kokende vann og straks skylles med kaldt vann. La dem dryppe av.

Skjær resten av gressløken i små biter og rør dem sammen med crème fraîche og pepperrot til en glatt masse.

Smak til med sitronsaft, litt salt (forsiktig, røkelaksen er også salt) og pepper.

Smør halvparten av kremen på wrapen, legg på laks og smør resten av kremen oppå der igjen.

Rull sammen, del i to og bind hver halvdel sammen med et gressløkstrå.

Server 3 halve wraps pr. porsjon.