Forestill deg et lite øyeblikk at du er elleve år og spiller fotballkamp. Det er tre minutter igjen av kampen, og det står fortsatt 0-0. Alle er røde i kinnene, svette og slitne. Du får ballen, og endelig er det din sjanse til å skyte mot mål. Keeperen er sjanseløs, og du scorer for første gang på kamp. Alle på laget jubler av glede, og du er så glad! Så stolt! Du har tatt en for laget!

Etterpå vil treneren feire seieren med å spandere vaffel på alle, og øyeblikkets triumf forvandles til en vond klump i halsen. For plutselig føler du at du ikke er en av gutta på laget, du er den på laget som ikke tåler gluten. Å være en del av laget - en i gjengen -  er viktig for de fleste barn som deltar i en aktivitet. Uansett om det er idrett, korps eller speideren. Å være «den ene» som alltid må ha med matpakke når de andre kan løpe til kiosken på stevnet, er ikke en god opplevelse.

Mangel på alternativer

Norsk cøliakiforening (NCF) har gjort en uhøytidelig spørreundersøkelse for å høre om hvordan utvalget er på ulike stevner og arrangementer, og svaret er dessverre svært nedslående. Heldigvis finnes det noen strålende unntak, men svaret er gjerne at barn og unge med glutenintoleranse må spise medbrakt, eller så blir det pølse i papir. Glutenfrie lomper eller pølsebrød er ofte ikke kjøpt inn.

Pølser og vafler er uansett ikke den beste maten for aktive barn. Men det finnes heldigvis gode eksempler på at det er mulig å få til sunne og gode glutenfrie alternativer. Glutenfri pastasalat, frukt og smoothies, sushi og grillede fiskeburgere med glutenfritt hamburgerbrød har vært å få på idrettsstevner rundt om i landet i år. Og hvor godt smaker det ikke med en kopp varm grønnsakssuppe eller en bakt potet på hustrige høstkvelder? Det kan være både sunt, godt og glutenfritt!

Ti tips til glutenfritt på arenaen

  1. Bakt potet. Server med for eksempel stekte baconterninger, mais og rømme.
  2. Salat med egg, ost, skinke, ananas, reker, tunfisk og eventuelt glutenfri pasta.
  3. Grillede maiskolber, gjerne med litt salt og smør.
  4. Lettvint grønnsaksuppe. Bruk vann, buljong (sjekk ingredienslisten), frosne grønnsaker og eventuelt pølsebiter. Server i pappkrus.
  5. Laks i folie med oppskårne rotgrønnsaker i aluminiumsfolie, bakt i ovn eller på grill.  
  6. Oppskåret frukt. 
  7. Yoghurt med glutenfri müsli og bær.
  8. Hamburgere eller fiskeburgere med glutenfritt hamburgerbrød. Sjekk ingredienslisten på burgerne.
  9. Pølser i glutenfritt brød eller glutenfrie lomper.
  10. Potetmos og ferdigstekte kjøttboller (sjekk ingredienslisten).

(Kilde: Norsk cøliakiforening)